gemeente Utrecht

Domeinarchitect fysiek domein

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 21 april 2025

  • 21 augustus 2025

De opdracht­omschrijving

Bij Gemeente Utrecht ben je als Domeinarchitect verantwoordelijk voor de
ontwikkeling en het onderhoud van de architectuur binnen het fysiek domein. Je
zorgt voor afstemming op de Enterprise Architectuur en naleving van de richtlijnen
en standaarden van de Utrechtse referentie architectuur (URA). Dat doe je middels
de in onze architectuurfunctie vastgelegde rollen, producten en processen.

Je definieert in samenwerking met andere architecten, Informatie Proces Managers,
programmamanagers, procesadviseurs en externe dienstverleners het
applicatielandschap, de informatie- en de technische architectuurvisie en
strategische routekaarten van de bijbehorende organisatie. En je ondersteunt de
implementatie ervan via de belangrijkste bedrijfs- en IT-initiatieven en strategische
projecten. Je rapporteert aan de Informatie Proces Manager van het Fysiek domein
en aan de afdelingsmanager van de CIOO office. Daarnaast rapporteer je functioneel
aan de Concernarchitect, met een afstemmingslijn naar de architectuur-community
en met name je collega domein architecten. Je zit in het CIO Office en valt
hiërarchisch onder de Manager van het CIOO. Naast het fysieke domein zul je ook
verantwoordelijkheid hebben in het ondersteunen van gemeente brede thema-
architecturen.

Taken en verantwoordelijkheden:
 Opstellen en onderhouden van de architectuur voor het fysiek domein en
verbinden met de enterprisearchitectuur
 Binnen het domein waken over de architectuurgovernance en de
domeinarchitectuurboard
 Opstellen van/bijdragen aan roadmaps
 Vertalen van omgevingsontwikkelingen en bedrijfsvisie naar relevantie en
consequenties voor een het fysieke domein
 Uitvoeren van strategische scenario-analyses
 Uitvoeren intake op architectuurvragen, –behoeften en veranderinitiatieven
 Toetsen van voorgestelde wijzigingen (vanuit changemanagement) op
conformiteit met architectuurkaders
 Adviseren over architectuurafwijkingen, sparring partner voor projectarchitecten
binnen het domein
 Sparring partner voor adviseurs van het management van een domein
 Uitdragen van (de toegevoegde waarde van) architectuur en communiceren en
beschikbaar stellen van (domein)architectuurproducten
 Opbouwen en onderhouden kennisnetwerk binnen en buiten de organisatie
 Onderkennen afhankelijkheden tussen projecten en advisering over inhoud en
samenstelling projectportfolio

Dit is wat wij doen
Het Fysieke Domein Utrecht omvat de gemeentelijke organisatieonderdelen die
verantwoordelijk zijn voor het beheer en de ontwikkeling van de fysieke
leefomgeving in de stad. Dit domein bestaat uit:
 Stadsbedrijven: Deze afdeling beheert, onderhoudt, reinigt en verduurzaamt de
openbare ruimte. Hun werkzaamheden zijn zichtbaar in de stad, zoals
afvalinzameling, beheer van sportlocaties en onderhoud van bomen, grachten en
riolen.
 Ruimte: Dit onderdeel richt zich op ruimtelijke ordening en stadsontwikkeling,
waarbij plannen en beleid worden ontwikkeld voor de fysieke inrichting van
Utrecht.
 Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH): VTH verbetert de leefbaarheid
door het verlenen van vergunningen, houden van toezicht en uitvoeren van
handhaving. Dit zorgt ervoor dat voor inwoners duidelijk is wat kan en mag.
Vastgoedorganisatie Utrecht: Deze organisatie beheert het gemeentelijk
vastgoed, waaronder maatschappelijk vastgoed binnen de programma's
Vastgoed, Sport en Bereikbaarheid.


Hier zijn we trots op
Wij willen vooroplopen als het gaat om innovatie. Wij zijn klantgericht en gemotiveerd
om problemen op te lossen, te ontzorgen en te vernieuwen. Door onze
dienstverlening, maatwerkoplossingen en support, kunnen collega’s zich optimaal
richten op hun kerntaken voor burgers en bedrijven.
Onze plek in de organisatie
Het Fysieke Domein is één van de vier hoofdclusters binnen de ambtelijke
organisatie van de gemeente Utrecht, naast het Sociale Domein, het
Bedrijfsvoeringsdomein en het Dienstverleningsdomein. Het wordt geleid door een
eigen concerndirecteur, die samen met de gemeentesecretaris en twee andere
concerndirecteuren de top van de organisatie vormt.
Het domein omvat vier hoofdonderdelen:
Ontwikkelorganisatie Ruimte (ruimtelijke planning en stadsontwikkeling),
Stadsbedrijven (beheer openbare ruimte),
Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH),
Vastgoedorganisatie Utrecht (VGU).
De uitvoering is verdeeld in planvormende (Ruimte, VGU) en operationele
(Stadsbedrijven, VTH) eenheden. Elk onderdeel heeft een eigen directie en werkt
samen onder strategische regie van het fysieke domein.
Bestuurlijke aansturing ligt verspreid over meerdere wethouders (o.a. Ruimtelijke
Ordening, Openbare Ruimte, Vastgoed, Mobiliteit) en de burgemeester (voor
handhaving).
Het fysieke domein is daarmee stevig gepositioneerd binnen de Utrechtse
organisatie en essentieel voor het realiseren van de ambitie: “Gezond stedelijk leven
voor iedereen.”
Samen werken deze onderdelen aan een schone, veilige en prettig leefbare stad, en
dragen ze bij aan de ruimtelijke en infrastructurele doelen van Utrecht.
Dit is wat wij zoeken
Een domeinarchitect die zich comfortabel beweegt op Enterprise niveau en de
ontwikkelingen binnen het domein op de voet volgt en weet te koppelen aan business
vraagstukken. Daarnaast ook voldoende feeling heeft met de aanpalende
architectuur domeinen en thema’s en daarmee een goede gesprekspartner is voor
de collega architecten binnen de architectuur community

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Kandidaat heeft Academisch of HBO werk- en denkniveau bijv. bedrijfskunde, informatiekunde). Beargumenteer waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat heeft kennis van en ervaring met de gangbare methoden en tecnieken op het gebiekd van architectuurdenken en -modellen (Archimate, Capability maps, TOGAF, DYA). Beschrijf deze kennis en ervaring.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Geef hier twee recente en relevante referenties op. Dit mogen geen referenties zijn van hetzelfde bedrijf. Let op: dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer onderstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: Referentie 1 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Referentie 2 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.
  • Je hebt meer dan 6 jaar ervaring in een verwante omgeving/functie.

De Wensen

  • Wij werken met flexplekken. Van onze externe collega's verwachten wij dat zij telefonisch (eigen nummer) bereikbaar zijn.
  • Kandidaat is beschikbaar voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel.
  • Wij gaan ervan uit dat de kandidaat gedurende het jaar voldoende rust neemt en daarom minimaal 4 weken vakantie neemt. Zonder expliciete toestemming van de opdrachtgever is het niet toegestaan om meer dan 48 weken op jaarbasis te factureren (eventueel omgerekend op basis van de werkelijke contractweken).
  • Kandidaat heeft een duidelijke visie en overtuigingskracht. Geef aan waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat is een verbinder en weet duurzame relaties op te bouwen op alle voor het thema of domein relevante (management)niveaus. Beargumenteerd waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Kandidaat bezit bij voorkeur kennis van overheids- en gemeentelijke refereantie-architecturen en -standaarden.  Beschrijf deze kennis.
  • Kandidaat is in staat om een kennisnetwerk op/uit te bouwen binnen en buiten de organisatie. Beschrijf waarom kandidaat hieraan voldoet.
  • Je hebt kennis en ervaring met de gangbare methoden en technieken op het gebied van architectuurdenken en –modelleren (Archimate, Capability maps, TOGAF, DYA)
  • Tevens bezit je bij voorkeur kennis van overheids- en gemeentelijke referentiearchitecturen en standaarden
  • Academisch of HBO denk- en werkniveau (b.v. bedrijfskunde, informatiekunde)
  • Kennis van architectuurmethoden en –talen (minimaal Togaf en ArchiMate) in staat deze gericht toe te passen
  • Kennis van overheids- en gemeentelijke referentiearchitecturen en standaarden
  • Verbinden en duurzame relaties opbouwen op alle voor het thema of (deel)domein relevante (management)niveaus

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
21 april 2025 om 06:45
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox