5 tips voor het schrijven van een winnende inhuurdesk offerte

Geplaatst 23 October 2018

Winning Het bemachtigen van een opdracht via een inhuurdesk is volgens veel zzp-ers moeilijk.
Een blik op de tabel met gunningen lijkt dit beeld te bevestigen, winnende leveranciers zijn voornamelijk bemiddelaars.
Binnen de inhuurdesk hebben zzp-ers en bemiddelaars a priori een gelijk kans. Dit was een belangrijk argument voor de inrichting van de inhuurdesk. Helaas blijkt in de praktijk gelijke kans niet altijd een gelijk resultaat.

Maar waarom is het zo moeilijk voor zzp-ers om een opdracht te winnen? Kennis en ervaring met het aanbieden op de inhuurdesk lijkt een van de belangrijkste redenen voor het verschil in succes. Met Freep willen we zzp-ers helpen om succesvol te zijn binnen de verschillende inhuurdesken. Daarom delen wij hier om te beginnen 5 tips voor het winnen van een opdracht via een inhuurdesk.

1 Neem de eisen serieus

Elk opdracht kent eisen en wensen. De eisen bepalen waaraan een kandidaat minimaal moet voldoen om deel te mogen nemen aan de verdere procedure. Hoe vervelend het ook is, als je niet aan een eis voldoet heeft het indienen van een offerte geen zin. De inhurende organisatie controleert altijd of je voldoet aan de gestelde eisen. De inhuurdesk vraagt vaak om een toelichting bij de eisen. Beschrijf hier duidelijk waarom je voldoet. Maak het de beoordelaar makkelijk en zet bijvoorbeeld niet “zie CV” in de toelichting. Als er geen toelichting wordt gevraagd zorg dan dat uit je CV duidelijk blijkt dat je aan de eisen voldoet.

2 Wensen zijn kansen

Wensen zijn de plek om je als zzp-er te onderscheiden van de andere kandidaten. Bekijk van tevoren goed op welke wensen je punten kunt scoren. Maak gebruik van de mogelijkheid tot het geven van een toelichting om duidelijk te beschrijven waarom je voldoet aan de wens. Herschrijf je CV zodat een beoordelaar snel terug kan vinden waarom je aan een bepaalde wens voldoet. Pas eventueel termen of functiebeschrijvingen aan zodat ze aansluiten bij het gebruikte jargon. Beoordelaars moeten in een korte tijd veel offertes beoordelen, maak het ze makkelijk!

3 Tarief

De opdracht geeft meestal een maximaal en minimaal tarief. Daarnaast wordt er vaak gemeld hoe zwaar het tarief meeweegt in de beoordeling. Het is sinds de invoer van de nieuwe aanbestedingswet niet meer toegestaan alleen in te huren op basis van laagste prijs. Door het tarief zwaar mee te laten wegen in de beoordeling kunnen organisaties nog steeds sterk sturen op de prijs. Het is aan jou om te bepalen of je mee wilt doen als een organisatie aangeeft voor 70% op prijs in te huren. In de praktijk zal de winnende offerte dan een laag tarief hebben. Over het algemeen kunnen we zeggen dat de uiteindelijke winnaar bij generieke opdrachten vaak op of dicht tegen het minimale tarief aanzit. Bij specialistische functies met een grote schaarste kun je zonder problemen dichter bij het maximale tarief offreren. De volgende tip is flauw maar werkt omdat de ranking van offertes automatisch gaat. Als je jouw tarief hebt bepaald op bijvoorbeeld 75 euro per uur dan is het verstandig om 74,95 te bieden. Bij gelijke geschiktheid staat jouw offerte boven de andere kandidaten die 75 hebben geboden.

4 Stel vragen

De inhuurdesk volgt de procedure zoals gebruikelijk is bij een aanbesteding. Dit betekent dat er de mogelijkheid wordt geboden tot het stellen van vragen over de procedure en de gestelde eisen en wensen. De antwoorden die worden gegeven op de vragen maken onderdeel uit van de procedure. Het gebeurt regelmatig dat eisen en wensen worden aangepast naar aanleiding van gestelde vragen. Indien je twijfelt over een eis of wens, stel een vraag! Soms kan het gegeven antwoord op de vraag je kansen vergroten. Als je geen vragen hebt lees dan in ieder geval de antwoorden op de vragen van anderen.

5 Begin op tijd

Elke opdracht heeft een vaste sluitingsdatum en tijdstip. Offertes die later worden ingediend worden niet meegenomen. Het aanmaken en aanbieden van een offerte kost veel tijd. De procedures sluiten vaak in de avond maar de helpdesk is dan niet aanwezig om je te ondersteunen. Begin daarom op tijd met je offerte. Zodra de opdracht openstaat is het verstandig om even op de knop offerte indienen te drukken. Je krijgt dan een goed beeld wat je te wachten staat.

We hopen dat deze tips je gaan helpen bij het succesvol offreren binnen de inhuurdesk. Mocht je aanvullende vragen hebben neem dan gerust contact op via de chat of telefoon.

Het bemachtigen van een opdracht via een inhuurdesk is volgens veel zzp-ers moeilijk...