Gemeente 's-Hertogenbosch

Adviseur organisatieontwikkeling

Gemeente 's-Hertogenbosch

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Gemeente ‘s-Hertogenbosch
Met haar circa 150.000 inwoners is ’s-Hertogenbosch een dynamische stad. Een stad waar mensen zich thuis voelen. Geliefd om haar gezichtsbepalende cultuurhistorie, om haar Bourgondische levendigheid. De afgelopen decennia ook meer en meer om haar moderne, dynamische en bedrijvige karakter. Een stad met een sterke identiteit. Ook opgebouwd vanuit haar functie als hoofdstad van Brabant. Een ontmoetingsstad bij uitstek. Met een centrumfunctie in een economisch belangrijke regio, een sportieve en culturele uitstraling en een rijke schakering aan bedrijven. Het is een stad in beweging, met zo’n 100.000 arbeidsplaatsen en een grote vraag naar woon- en werklocaties in schaarse ruimte. Het culturele profiel wordt versterkt doordat de stad blijft investeren in het eigentijdse en het historische.
Kenmerkend is de aanwezigheid van het karakteristieke water in de stad, de Binnendieze, de Zuid Willemsvaart, de Dommel en de Aa. De stad is omgeven door prachtige stukjes natuur, zoals het Bossche Broek en de Gement, die zorgen voor een prettig leefklimaat en een groene oase te midden van stedelijkheid.

De organisatie
De ondernemende gemeente wil de komende jaren de relatie met burgers, ondernemers en andere organisaties verder intensiveren en versterken. ‘Buiten’ is de primaire focus bij alles wat men doet. In de organisatie werken ruim 1.300 medewerkers. De organisatie bestaat uit de volgende sectoren: Bestuurs- en Algemene Zaken, Middelen en Dienstverlening, Maatschappelijke Ontwikkeling, Weener XL (participatiebedrijf), Stadsbeheer en ten slotte Stadsontwikkeling.

De sector Stadsontwikkeling
De sector Stadsontwikkeling houdt zich bezig met de voorbereiding en uitvoering van het beleid op het gebied van economie, ruimte, grondbedrijf, mobiliteit, leefomgeving en erfgoed. Het is een dynamische sector met circa 230 gemotiveerde en gedreven medewerkers, die trots op hun werk en de stad zijn. Er is een hands-on cultuur, er wordt gedacht en gehandeld vanuit kansen. Ondernemerschap staat hoog in het vaandel, een sector die veel bijdraagt aan de totstandkoming van aansprekende plannen in ’s-Hertogenbosch.
Onder de noemer “Op fundamenten van vakmanschap” is er in 2017 gestart met 3 belangrijke ontwikkelrichtingen: verbeteren bestuurlijke sensitiviteit, participatie en integraliteit. Op alle drie de vlakken zijn goede stappen gezet. In de volgende paragraaf wordt ingegaan op de belangrijkste uitdagingen voor de sector voor de komende jaren.De sector bestaat nu uit de afdelingen:

  • Economie en energie;
  • Wonen en grondzaken;
  • Leefomgeving;
  • Ruimtelijke ordening en stedenbouw;
  • Erfgoed (bouwhistorie, archeologie, monumenten, archief en vestingwerken);
  • Vergunningverlening, toezicht en handhaving;
  • Financieel management en informatievoorziening;
  • Programma’s en projecten.

De uitdagingen voor de sector Stadsontwikkeling
1. Omgevingswet
’s-Hertogenbosch ziet de invoering van de omgevingswet als een versnelde en geïntensiveerde reactie op ontwikkelingen die al eerder zijn ingezet. Dit is vertaald in de volgende doelen: meer integraal werken, meer communiceren en participatie (meenemen, partnerschap, gelijke informatiepositie), het instrumentarium op orde krijgen (‘van documenten naar instrumenten’) en het realiseren van 1 loket. Het realiseren van het transformatiedoel is de grootste veranderopgave: komen tot een andere manier van werken die (nog) beter aansluit en anticipeert op de behoefte van de samenleving (proces georiënteerd).
2. Duurzaamheid
’s-Hertogenbosch werkt aan een gezonde, groene en klimaatbestendige gemeente. Er wordt geïnnoveerd en er worden grotere stappen gemaakt in de energietransitie. In de recent vastgestelde Visie Duurzaam ’s-Hertogenbosch zijn vier speerpunten benoemd: gezond, groen en klimaatbestendig, CO2-neutraal, waardebehoud van grondstoffen en duurzame mobiliteit. Vanuit al haar opgaven wil ’s-Hertogenbosch hier effectgericht aan werken.
3. Grote projecten: in het bijzonder de Spoorzone
De ambitie is om de Spoorzone in samenhang door te ontwikkelen tot een gebied dat enerzijds aansluit op de bestaande stad en daaraan nieuw elan toevoegt en anderzijds een stedelijk programma toevoegt op het vlak van wonen, werken en cultuur. In toenemende mate draait het om de opschaling van het knooppunt. Het is urgent, de vraag (naar woon-, economische, ontmoetings- en andere functies) is veel groter dan het aanbod. Er is nu momentum om te investeren.
4. Woningbouwproductie
Den Bosch is een aantrekkelijke woonstad. Dit blijkt uit de ervaringen en uit de vraag naar woningen. Die vraag zal de komende jaren nog groot blijven. Het is urgent omdat het wonen in ‘s-Hertogenbosch snel duurder wordt, omdat wijken op niveau moeten blijven, het moeilijker wordt voor grote groepen om een woning in ‘s-Hertogenbosch te vinden en omdat woningbouwproductie onder druk staat.
5. Ontwikkeling data-economie
Data is een enabler voor ’s-Hertogenbosch en een ‘gat in de markt’. ’s-Hertogenbosch is nu al een toonaangevende datastad (grootste aandeel werknemers in ICT/Data, JADS, enige datascience universiteit in Europa). Het past ook in de waaier van de hoogwaardige kenniseconomie in Brabant.
Wij zijn op zoek naar een ervaren adviseur organisatieontwikkeling met inhoudelijke kennis en aantoonbare ervaring.
De adviseur organisatieontwikkeling krijgt de opdracht om vanuit de visie van de sector op Stadsontwikkeling en de hoofdopgaven daarbij de sector op organisatorisch vlak verder te ontwikkelen. Deze opdracht bestaat uit 3 delen:

Het eerste deel gaat over het meer verbinden en doorontwikkelen van de sector:

  • Vanuit deelname aan het SMT (SectorManagementTeam) het SMT gezamenlijk verantwoordelijkheid te laten nemen voor sturing en ontwikkeling van de sector en het team verder te ontwikkelen.
  • De groep teamleiders samen hun competenties en werkwijze te laten ontwikkelen.
  • De medewerkers in de sector meer te verbinden op trots en op hun bijdrage aan onze opgaven.

Het tweede deel van de opdracht richt zich op de 3 P’s:

  • Processen slimmer en duidelijker organiseren.
  • Prioritering van activiteiten onderdeel maken van de aansturing van de sector met duidelijke doelstellingen en rolverdeling binnen SMT en teamcoordinatoren.
  • Planningsinstrumenten beter gebruiken, waar nodig ontwikkelen en implementeren.

Het derde deel bestaat uit het het analyseren van de organisatiestructuur van de sector en het doen van (kleine) organisatorische wijzigingen/verbeteringen daarin. Dat vanuit de gedachte dat een organische benadering het beste past bij de cultuur van de sector.De adviseur maakt gedurende de opdracht deel uit van het SMT van de sector en heeft tevens een rol in de verdere teamontwikkeling van dit SMT.

Het gaat om een opdracht voor 16-24 uur (2-3 dagen) per week.
Periode: 15 februari 2022 tot 15 november 2022. Eventuele verlenging is mogelijk.
Werkdagen en werktijden worden ingevuld in overleg.

Kandidaatomschrijving

We zoeken een ervaren adviseur organisatieontwikkeling, die beschikt over een ruime ervaring in vergelijkbare functies of opdrachten.

  • Minimaal HBO+ werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring in vergelijkbare functies vergelijkbare functies of opdrachten in een overheidsorganisatie.
  • Kennis van organisatieontwikkeling, gevoel voor het speelveld van stadsontwikkeling, politiek-bestuurlijke sensitiviteit, samenwerken, uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden.

Interviewplanning

Gesprekken vinden plaats op dinsdag 25 januari 2022.

Toelichting op rooster

Het gaat om een opdracht voor 16-24 uur (2-3 dagen) per week. Werkdagen en werktijden worden ingevuld in overleg.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Competenties Gevoel voor het speelveld van stadsontwikkeling. Politiek-bestuurlijke sensitiviteit. Samenwerken. Uitstekende mondelinge en schriftelijke vaardigheden.
  • Ervaring Kennis van organisatieontwikkeling. Dit blijkt uit het CV.
  • Werkervaring Minimaal 5 jaar werkervaring in vergelijkbare functies of opdrachten in een overheidsorganisatie. Aan te tonen aan de hand van 3 referentieprojecten of –opdrachten.
  • Opleiding Opleiding op minimaal HBO+-niveau. Dit blijkt uit het CV.

De Wensen

  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Met de top-3 of 5 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin we onder andere zullen toetsen of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgeen de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiting bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling.
  • Competenties Kunnen omgaan omgaan met belangentegenstellingen.
  • Ervaring Ervaring met opgavegericht werken in sectoraal gestuurde organisaties. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring Ervaring met procesbegeleiding van managementteams. Dit blijkt uit het CV.
  • Opleiding WO-niveau, met opleiding op het gebied van organisatieontwikkeling. Dit blijkt uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox