Gemeente Oldebroek

Beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

Gemeente Oldebroek

De opdracht­omschrijving

Beleidsmedewerker ruimtelijke ordening (28-36u)
Ben jij op de hoogte van alle ontwikkelingen op RO-gebied en de Omgevingswet, ben je flexibel en werk je graag projectmatig? Heb je daarnaast een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en wil je je graag inzetten om de verbinding te leggen tussen samenleving en bestuurlijke voorstellen en beleidsprogramma’s? Wie weet is deze functie als beleidsmedewerker ruimtelijke ordening dan wel wat voor jou!

Jouw functie als beleidsmedewerker
Voor initiatiefnemers van principeaanvragen ben je het eerste aanspreekpunt namens de gemeente. Vanaf het beginstadium van ideeën tot aan het vaststellen van het plan begeleid jij de ruimtelijke procedures en stappen. Je gaat in overleg met inwoners, bedrijven en agrariërs over ruimtelijke ideeën en initiatieven. Dit doe je in samenwerking met interne specialisten en externe organisaties. Daartoe heb je het nodige overleg met initiatiefnemers, je collega’s en derden.

Je kan zelfstandig ruimtelijke plannen beoordelen van initiatiefnemers en je bent in staat om zelfstandig ruimtelijke procedures te begeleiden. Je functioneert als de verbindende schakel tussen de verschillende afdelingen in de gemeente. Je hebt kennis van de Omgevingswet en bent betrokken bij de invoering daarvan in de gemeente. Daarnaast adviseer je collega’s bij het maken van ruimtelijke en juridische afwegingen op het terrein van bouwen en het gebruik van gronden. Ook draag je je steentje bij aan het ontwikkelen van nieuw ruimtelijk beleid.

Globale werkzaamheden beleidsmedewerker ruimtelijke ordening

  • Het behandelen van algemene informatieverzoeken op het gebied van ruimtelijke ordening;
  • Het adviseren bij nieuwe initiatieven tijdens het intakeoverleg;
  • Het (mede)vertegenwoordigen van het team bij de omgevingstafels;
  • Het opstellen van ruimtelijke onderbouwingen, visies en adviezen aan en voor B&W en raad;
  • Het begeleiden van uitgebreide ruimtelijke procedures van begin tot vaststelling. Dit zijn procedures zoals een omgevingsplanprocedure of een BOPA. Voorbeelden van initiatieven zijn het bouwen van 1 of meerdere woningen of het uitbreiden van (agrarische) bedrijven;
  • Het organiseren van en het (mede) vertegenwoordigen van het team, of de gemeente in diverse overleggen, inspraakbijeenkomsten en overleggen met andere disciplines, overheden of rechterlijke instanties (input in rechterlijk gedingen of eigen behandeling);
  • Het accent ligt op planologie, maar affiniteit met juridische vraagstukken en enig gevoel voor stedenbouwkundige aspecten verwachten we ook.

Wij vragen

  • Werk- en denkniveau: HBO+/WO;
  • Meerjarige gemeentelijk ervaring (ca. 2 à 5 jaar) met het beoordelen en begeleiden van principeaanvragen, BOPA’s, Omgevingsplannen en andere ruimtelijke plannen en procedures;
  • Helikopterview, waarmee een vakoverstijgende, integrale visie wordt bedoeld;
  • Goede communicatieve eigenschappen (mondeling en schriftelijk);
  • Je hebt een goed gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen;
  • Je hebt inzicht in complexe maatschappelijke processen en vraagstukken en beleidseffecten;
  • Kennis van relevante wet- en regelgeving;
  • Kennis van de Omgevingswet is een pré.


Verder verwachten we het volgende van je

  • Je bent een teamspeler die integraal werkt, maar ook zelfstandig kan functioneren;
  • Je bent flexibel en bezit over een groot aanpassingsvermogen: je kan goed kunnen schakelen tussen uitvoerend, tactisch en strategisch niveau;
  • Een dienstverlenende instelling en gericht op samenwerken en mogelijk maken;
  • Een proactieve en coöperatieve houding waarbij je de juiste prioriteiten weet te stellen;
  • Je wil en kan projectmatig werken.

Jouw team
Wij zoeken een Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening binnen het team Ruimte. Binnen het team zijn op dit moment 25 medewerkers werkzaam die zich bezighouden met ruimtelijke ordening, duurzaamheid, grondbedrijf, milieu, projecten, economie, volkshuisvesting en recreatie en toerisme.

De Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal HBO-niveau
  • Minimaal 2 jaar gemeentelijke ervaring met het beoordelen en begeleiden van principeaanvragen, BOPA’s, Omgevingsplannen en andere ruimtelijke plannen en procedures;
  • Indien van toepassing: Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie die normaliter door werknemers wordt ingevuld. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detachering- of uitzendbasis laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan. Indien blijkt dat dit criterium niet naar waarheid door de leverancier is ingevuld, wordt de opdracht per direct beëindigd en komt alle mogelijke schade voor rekening en risico van leverancier.

De Wensen

  • Meerjarige gemeentelijke ervaring met het beoordelen en begeleiden van principeaanvragen, BOPA’s, Omgevingsplannen en andere ruimtelijke plannen en procedures
  • Op CV aantoonbare ervaring met projectmatig werken
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek. - integraal denken; - bestuurlijke sensitiviteit - communicatief vaardig - schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau - projectmatig werken
  • Minimaal een afgeronde opleiding op HBO-niveau in de richting Ruimtelijke Ordening.
  • Op CV aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving waaronder in ieder geval de Omgevingswet.
  • Op CV aantoonbare ervaring bij een overheids-/gemeentelijke organisatie

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox