Gemeente Leiden

Beleidsmedewerker ruimtelijke ordening/vergunningverlener

Gemeente Leiden

De opdracht­omschrijving

Wat ga je doen?

Als Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening bij onze gemeente ben je een duizendpoot die zich bezighoudt met alle onderdelen van ons vakgebied. Je bent verantwoordelijk voor zowel planvorming als visievorming, je vertegenwoordigt de gemeente in de regio en je kan vraagstukken integraal oppakken.

Mogelijke of denkbare werkzaamheden Beleidsmedewerker RO :

• Het toetsen van ruimtelijke initiatieven aan gemeentelijk beleid en beleid van andere overheden;

• Het in behandeling nemen van principeverzoeken van initiatiefnemers;

• Het in behandeling nemen en coördineren van planologische procedures met advisering aan college en gemeenteraad;

• Het voorbereiden en op (laten) stellen van bestemmingsplannen;

• Het opstellen en coördineren van een geconsolideerd bestemmingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente;

• Het bijdragen aan de totstandkoming van ruimtelijke beleid en advisering van het college over ruimtelijke vraagstukken;

• Het behandelen van juridische vraagstukken op het terrein van de ruimtelijke ordening, bezwaar- en beroepsschriften en vertegenwoordiging van de gemeente bij de rechtbank of Raad van State;

• Het leveren van een bijdrage aan de implementatie van de Omgevingswet en het opstellen van omgevingsplannen en de omgevingsvisie.

Voor ons team Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving zoeken wij een Vergunningverlener. Als Vergunningverlener ben je verantwoordelijk voor het gehele casemanagement van de vergunningverlening: van vooroverleg en initiatief, tot en met het besluit op een aanvraag om een omgevingsvergunning. Jij voorziet onze inwoners en ondernemers van de juiste informatie, wanneer zij checken of hun situatie om een vergunning vraagt. Je controleert aanvragen aan relevante wet- en regelgeving (bijvoorbeeld het bestemmingsplan en Bouwbesluit) en verzamelt adviezen bijvoorbeeld Omgevingsvisie, welstand, milieu en parkeren). Procesplanning, integraliteit, samenwerking en een analytisch denkvermogen zijn hierbij erg belangrijk. Ook adviseer je, daar waar nodig, het management en bestuur. Dit allemaal in maatschappelijke context, zoals bij de samenwerking met in- en externe partners, andere teams, de Omgevingsdienst, ondernemers en overige belanghebbenden. Hierbij stel je je flexibel op en denk je op een positieve en proactieve manier mee. Je volgt de ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en denkt mee over noodzakelijke toekomstige aanpassingen in de werkprocessen. Tot slot help je je collega’s waar je kan, want Zoeterwoude is wel een kleine gemeente, de omvang in werkzaamheden is groot. 

Wat neem je mee?

Om deze gecombineerde functie goed en met plezier uit te kunnen voeren verwachten wij dat je beschikt over een HBO werk- en denkniveau blijkend uit een afgeronde opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling en/of een bouwkundig of een juridisch-planologische diploma. Of dat je dit niveau hebt bereikt door relevante werkervaring en vakgerichte opleidingen. Je hebt gemeentelijke ervaring en een goede antenne voor bestuurlijke verhoudingen. Communicatief ben je sterk, je bent in staat om zowel intern als extern de belangen van de gemeente te behartigen. Wij gebruiken hierbij begrijpelijke taal. Je hebt een flexibele werkhouding en denkt pro actief mee. Het is noodzakelijk dat je gelijk zelfstandig de werkzaamheden kunt oppakken. Uiteraard kun je altijd terecht bij collega’s, maar we verwachten een grote mate van zelfstandigheid en ervaring.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis 1 Startdatum op 28 november 2024
  • Eis 2 Minimaal 5 jaar ervaring als Vergunningverlener en/of Beleidsmedewerker RO
  • Eis 3 HBO werk- en denkniveau
  • Eis 4 Kennis van Omgevingswet, bouwbesluit, woningwet en verdere relevante toetsingskaders

De Wensen

  • Inschrijver dient in Mercell een CV en Motivatiebrief in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de motivatiebrief één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.
  • Aantoonbare beschikking over passende diploma op hbo-niveau zoals een bouwkundig of juridisch planologisch diploma met ruime ervaring en passende vaardigheden in het omgevingsrecht;
  • Aantoonbare affiniteit met omgevingsrecht;
  • Minimaal 5 jaar ervaring als zowel Vergunningverlener en Beleidsmedewerker RO is een pré;
  • Voor de functie relevante gevolgde trainingen of cursussen is een pré;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox