Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

Interim Controller

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Wij zijn op korte termijn op zoek naar een Interim Controller voor een periode van circa 9 maanden, met optie tot verlenging met 12 maanden.  Je bent de rechterhand van de Directeur. Je maakt deel uit van het Management Team en voorziet dit team van adviezen en stuurinformatie. Je bent in deze rol adviseur van het MT en het bestuur op het gebied van financieel beleid van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant. In de functie  van Controller ben je ook coördinator van het Team Financiën, een team van 5 gedreven professionals dat met een grote mate van zelfstandigheid haar taken uitvoert. Je heb de mogelijkheid en bevoegdheid om onderwerpen zelfstandig te escaleren naar het Dagelijks Bestuur. Verder wordt er verwacht dat de interim controller de directeur advies geeft hoe de positie van controller het beste ingevuld kan worden naar de toekomst toe.
De organisatie is volop in verandering en vormt zich om tot een organisatie met zelforganiserende teams welke een grote eigen verantwoordelijkheid hebben. Jij hebt als controller een belangrijke inbreng bij het richting geven aan  en vaststellen van kaders waarbinnen de teams zich kunnen bewegen.
Ben je inhoudelijk sterk en heb jij volop ideeën om zowel Financial als Business Control op een hoger plan te tillen? Bij de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant krijg je die kans.
De ODZOB ontwikkelt zich als dé vanzelfsprekende partner in Zuidoost-Brabant die hoogwaardige, innovatieve en betaalbare diensten levert in het kader van de Omgevingswet. Wij zijn overtuigd van de kracht van samenwerking met onze deelnemers. Samen zorgen we voor de balans tussen ondernemen en een veilige en gezonde leefomgeving. Om onze taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren, werken wij met een prestatiegerichte financieringsmethodiek. En daar kunnen wij jouw financiële expertise als Controller goed bij gebruiken.
 
Wat ga je bij ons doen?
Als Interim Controller ben je een belangrijk sparringpartner voor de directeur, het directie team en het management team. Je voorziet ze gevraagd en ongevraagd van advies. Je vertaalt niet alleen de ontwikkelingen buiten de organisatie, maar ook de eigen ontwikkeling die onze organisatie nu doormaakt, naar de interne processen binnen de ODZOB en het team Financiën. Je ondersteunt de managers met het formuleren en vaststellen van kaders voor de zelforganiserende teams. Je bewaakt en borgt de voortgang, kwaliteit en effectiviteit van de Planning & Controlcyclus. Met de focus op inhoudelijke doorontwikkeling van de interne processen zorg je dat het team haar werkzaamheden optimaal verdeelt en stimuleer je onderlinge afstemming en samenwerking binnen het team en met de diverse afdelingen binnen de ODZOB. Je verzorgt de vakinhoudelijke ondersteuning en begeleiding van je collega’s en treedt op als klankbord. Ook begeleid je de contacten met de accountant en zorg je dat de deelnemers voorzien worden van passende financiële informatie, zowel over de ODZOB zelf als over de uitvoeringsafspraken op programma en opdrachtgeversniveau.
Vanzelfsprekend draag jij bij aan de planning en totstandkoming van P&C-producten, inclusief begroting, jaarrekening en maandelijkse managementrapportages. Vanuit je rol als sparringpartner adviseer je het management over nieuwe sturingsinformatie en zorg je ervoor dat deze ook beschikbaar komt. Je legt verbindingen en signaleert proactief afwijkingen op programma- en/of opdrachtgeversniveau. Deze bespreek je in het MT resp met individuele MT-leden. .

Ook ben je nauw betrokken bij toekomstige ontwikkelingen zoals wetswijzigingen, zodat je directeur en management adequaat kunt adviseren over de impact en risico’s. Voorbeelden hiervan zijn De  Omgevingswet en de wetswijziging als gevolg waarvan het bestuur van de organisatie zelf verantwoordelijk is voor de rechtmatigheidsverklaring. Daarbij doen we overigens niet alleen een beroep op je financiële expertise, maar ook op je politieke sensitiviteit.

Kandidaatomschrijving

Jij bent zeer deskundig op het gebied van financiën en planning & control; zowel inhoudelijk als coachend. Idealiter in een vergelijkbare combi-functie als bij de ODZOB. Je hebt minimaal 10 jaar ervaring, bij voorkeur opgedaan binnen een complexe politiek-bestuurlijke omgeving (provincie, omgevingsdienst). Aantoonbare affiniteit binnen het ruimtelijk domein, in het bijzonder met de Omgevingswet, is een duidelijke pre. Binnen deze rol ben je een stevige sparringpartner voor het management en team Financiën en beschikt over een relevant track-record als (strategisch) adviseur. Je bent in staat om een complexe omgeving te doorgronden, in orde te brengen en te borgen (governance aspecten). Je hebt een WO-werk- en denkniveau, verkregen door opleiding en/of werkervaring  Je beschikt over de volgende competenties
 -Analystisch vermogen
 - Onafhankelijkheid
 - Visie
 - Plannen en organiseren
 - Politieke sensitiviteit
 - Motiverend
-  (strategische) adviesvaardigheden


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Werkervaring minimaal 10 jaar relevante werkervaring opgedaan binnen provincie, ruimtelijk domein of omgevingsdienst. (moet blijken uit cv).
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Kennis Kennis van de Omgevingsdienst
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De selectiegesprekken zullen plaatsvinden op vrijdag 30 september

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox