Gemeente Arnhem

Juridisch adviseur/ secretaris bezwaarschriftencommissie

Gemeente Arnhem

De opdracht­omschrijving

Achtergrond

Binnen de afdeling Juridische Zaken ga je aan de slag in een team van enthousiaste professionals. Wij werken in teams, zoals: bezwaar- en beroep procedures, juridisch advies, juridisch control (kwaliteit van het handelen van de gemeente op juridisch gebied) en administratief-juridische ondersteuning. In deze functie werk je nauw samen met drie andere secretarissen, waarbij de ongeveer wekelijkse commissievergaderingen onderling worden verdeeld. Het team secretarissen
bestaat uit drie juridisch adviseurs.

Opdracht
Als secretaris ondersteun en adviseer je de onafhankelijke algemene bezwaarschriftencommissie. Je bewaakt de procedures met betrekking tot de behandeling van bezwaarschriften en je adviseert over de ontvankelijkheid. Je bereidt de zittingen inhoudelijk voor en je neemt deel aan de vergaderingen die plaatsvinden op dinsdag of vrijdag. Vanwege een piek in het aantal zaken voor de commissie, verwachten we in uiterlijk 6 maanden met extra zittingen deze te kunnen behandelen. 

Na een zitting formuleer je de (concept)adviezen van de commissie. Dit is je kerntaak. 
De bezwaarschriftencommissie behandelt bezwaren op alle publiekrechtelijke rechtsgebieden met uitzondering van belastingrecht. De bezwaarschriftencommissie in de rol van klachtencommissie behandelt ook klachten over de sociale wijkteams.
Daarnaast wordt ook regelmatig een audit uitgevoerd op bepaalde thema’s van bezwaren die normaal gesproken die via ambtelijk horen worden afgehandeld. Daarmee wordt een consistente wijze van besluiten bewaakt.

Het betreft een reguliere functie in de organisatie. Hierdoor is het niet mogelijk om een zzp‘er voor te stellen op deze tijdelijke opdracht. 


Verantwoordelijkheden

- Voorbereiding zitting (vraagpuntennotitie maken voor de commissieleden, conceptadvies opstellen)
- Zitting begeleiden, adviseren commissieleden (tijdens de zitting wordt een geluidsopname gemaakt dat dient als verslag). 
- Advies schrijven, en laten vaststellen door de commissie. 

De verwachting is dat we voor een half jaar één keer per twee à drie weken een extra zitting van een dagdeel willen plannen, waarin tussen de 1 en 5 bezwaarzaken worden behandeld. 
De inschatting is dat dit gemiddeld 16 uur per week aan werk kost. (variërend van 12 tot 20 uur)



De Eisen

  • Eis 5. De aangeboden kandidaat wordt niet ingezet als zzp‘er. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan de gevraagde eis, zal uw bieding terzijde worden gelegd.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf z.s.m. of in ieder geval 2 januari tot en met 31 mei 2025 voor 12-20 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 1. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld evenals een uitgebreide toelichting op de eisen en wensen zoals bij de betreffende eis/wens wordt aangegeven.
  • Eis 3. Gevraagde werkervaring: Je hebt 3 jaar relevante ervaring als juridisch adviseur opgedaan in de afgelopen 7 jaar. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jj t/m mm-jj).
  • Eis 2. Opleiding (minimale opleiding): Wo (master) werk- en denkniveau; Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde werk- en denkniveau beschikt, zal uw bieding terzijde worden gelegd.

De Wensen

  • Wens 1. Opleiding (minimale opleiding): Een afgeronde opleiding Rechtsgeleerdheid. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten.
  • Wens 3. Minimale werkervaring: Je hebt additioneel affiniteit met het arbeidsrecht. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten.
  • Wens 4. Gedragscompetenties en vaardigheden: Kritisch/ zelfstandig / bestuurlijk sensitief/ adviesvaardig. - Je bent kritisch op het werk en neemt niet zomaar iets als vanzelfsprekend aan. Je stelt vragen om vanuit verschillende invalshoeken tot de kern te komen. - Je werkt zowel zelfstandig als in teamverband. - Met jouw klantgerichtheid en inzicht in bestuurlijke verhoudingen weet je je adviesvaardigheden goed in te zetten.
  • Wens 2. Minimale werkervaring: Minimaal 1 jaar ervaring opgedaan met het algemeen en bijzonder bestuursrecht, kennis van het ruimtelijk bestuursrecht of van het sociaal recht opgedaan in de afgelopen 5 jaar . Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt Middels deze toelichting zal de mate van vakbekwaamheid worden beoordeeld d.m.v. een puntenverdeling. Bij het niet duidelijk benoemen of alleen een verwijzing naar het CV, zal dit leiden tot geen toekenning van punten.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
16 december 2024 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox