Gemeente Tiel

Medewerker informatie en advies

Gemeente Tiel

De opdracht­omschrijving

Medewerker informatie en advies 24-28 uur per week

Als medewerker van het team informatie en advies ben je het eerste aanspreekpunt bij de Sociale poort voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van zorg, hulp en welzijn in de gemeente Tiel. Jij bent degene die doorvraagt om de vraag-achter-de-vraag helder te krijgen. Je stuurt op zelfredzaamheid, maatwerk en op een integrale aanpak waar relevant. Je durft hierin ook keuzes te maken en zorgt ervoor dat de vraag adequaat afgehandeld wordt.

Informatie en advies heeft als taken:

  • Het geven van informatie en het beantwoorden en adviesvragen;
  • Het doorgronden van de vraag achter de vraag;
  • Het terugleggen van hulpvragen bij voldoende zelfredzaamheid en/of doorverwijzen naar de sociale basis;
  •  Het afhandelen van enkelvoudige vragen;
  • Het uitvragen en opmaken van een melding bij complexe vraagstellingen t.b.v. de teams gezin, volwassenen en senioren;
  •  Verrichten van administratieve handelingen;
  • Het continu verbeteren van het eigen werkproces, zowel op basis van klantfeedback, eigen waarneming als de onderliggende data;
  • Signaleerfunctie veel voorkomende vragen of situaties en intern en extern uitzetten benodigde (verbeter)acties.


Ad 1. Informatie en advies over:

  • Wat je zelf kunt doen om zelfredzaamheid te verhogen;
  • De organisaties en de werkwijze in de sociale basis;
  • De teams en de werkwijze in de sociale poort;
  • De werkwijze en financiering rondom geïndiceerde zorg;
  • Rechten en plichten, wet- en regelgeving.


Ad 2. Het uitvragen en doorzetten t.b.v. de teams gezin, senioren en volwassen en/of sociale basis:

  • Vraag verhelderend (zelfredzaam/ sociale basis, individuele ondersteuning gezin, volwassenen, senioren);
  • Check op bekendheid klant (lopende voorzieningen, eerdere toekenningen of afwijzingen) in diverse registratie systemen;
  • Uitvragen op relevante informatie t.b.v. de melding;
  • Doorgeleiden naar collega ’s in de teams gezin, volwassenen en senioren;
  • Doorgeleiden naar voorzieningen in de sociale basis, ketenpartners en andere organisaties;
  • Doorgeleiden naar (groeps)activiteiten in de gemeente;
  • Omgaan met crisissituaties.


Ad 3. Administratieve handelingen

  • Meldingen cliënt in systeem maken en (door)zetten voor het betreffende team;
  • Registreren van de telefonische contacten;
  • Administratief afhandelen van enkelvoudige vragen.


Wat breng je mee?

  • Gespreksvaardigheden waaronder luisterend, oplossend gericht zijn en doorvragen;
  • Klantgerichtheid, Klantvriendelijk;
  • Communicatief vaardig/ goede Nederlandse spreek- en schrijfvaardigheid (B1 niveau);
  • Stressbestendig en sensitief; in staat risico ’s in te schatten;
  • Besluitvaardig/daadkrachtig /geduldig;
  • Herkennen van en kunnen omgaan met mensen met een beperking;
  • Schakelen met collega’s van andere disciplines binnen en buiten de gemeente, dwarsverbanden leggen:  
  • Verantwoordelijkheid nemen en doorpakken tot vraag is opgelost en iemand daadwerkelijk is geholpen/doorverwezen;
  • Out of the box denken;
  • Uitgaan van de kracht van de cliënt.
  • Wonen in de regio, aangezien het werk fysiek op kantoor is.


Kennis:
Basiskennis wet en regelgeving zoals:
Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Schuldhulpverlening en bijzondere bijstand, 
Leerplichtwet, Participatiewet, Bijzondere bijstand, Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Raakvlakken met overige wet- en regelgeving in het sociaal domein (zoals Onderwijs (o.a. leerlingenvervoer), Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg, inburgering).

De bereidheid om de gemeentelijke procedures, instructies en doelgroepen snel eigen te maken,
Zoals algemene kennis van gemeentelijke regelgeving, procedure van melding tot en met voorziening, kennis van diverse registratiesystemen (zoals S4SR, Suite Sociaal Domein, DIS, IZRM, Djuma enz.) en kennis van de brede sociale kaart (met relevante contactpersonen).

Werk en denkniveau?
HBO werk denk niveau (sociaal-maatschappelijk zoals HBO SJD, Social Work).


Wie zijn wij?
De gemeente Tiel is een regiegemeente. We hebben ruim 200 medewerkers in dienst. Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen. Elke dag is anders met collega’s die resultaatgericht werken. Bij ons werken betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen. Loopbaan, mobiliteit, ontwikkeling en opleidingen zijn bij ons net zo belangrijk als de koffie, een goed gesprek met je teammanager, steun van je collega’s en een prettige werkomgeving.

De Sociale Poort is dé toegang voor alle vragen over zorg, hulp en welzijn. Denk aan vragen over jeugd, Wmo, inkomensondersteuning en schuldhulpverlening. Maar ook aan vragen over relaties, rouw of verlies en huiselijk geweld. In de Sociale Poort werken we samen met andere organisaties, zoals Buurtzorg Jong, Santé partners, MEE en Mozaïek Welzijn. Samen zorgen wij er voor dat inwoners zo snel mogelijk de juiste zorg of ondersteuning krijgen.

De Sociale Poort bestaat uit de teams Informatie & Advies, Jeugd en Gezin, Volwassenen en Senioren en Administratie & Ondersteuning.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar ervaring met front office werkzaamheden binnen het Sociaal Domein
  • Kandidaat woont in de regio aangezien het werk fysiek op kantoor is. (+- max 1 uur reistijd)
  • Ervaring met de systemen Suite voor Sociaal Domein/Suite voor Sociaal regie
  • Minimaal een afgeronde HBO SJD, Social Work of vergelijkbaar
  • Kandidaat heeft aantoonbare basiskennis wet en regelgeving zoals: Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdwet, Schuldhulpverlening en bijzondere bijstand, Leerplichtwet, Participatiewet, Bijzondere bijstand, Meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Raakvlakken met overige wet- en regelgeving in het sociaal domein (zoals Onderwijs (o.a. leerlingenvervoer), Zorgverzekeringswet, Wet langdurige zorg, inburgering).
  • Tijdens een verificatiegesprek wordt er getoetst op de volgende onderdelen; - kennis en kunde van de kandidaat - Communicatieve vaardigheden - Kennis wet en regelgeving

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox