Het Kadaster

Operationaliseren van implementatieplan wcag

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Omschrijving 
Het Kadaster heeft een toegankelijkheidsbeleid en een implementatieplan ontwikkeld waarin taken en verantwoordelijkheden zijn beschreven. De opdrachtnemer wordt gevraagd dit plan te concretiseren door het omzetten van beleidsvoornemens naar uitvoerbare werkafspraken en processen voor de organisatie. De nadruk ligt op tactische advisering en niet op operationele uitvoering zoals het uitvoeren van WCAG-audits. Wel is inhoudelijke kennis van WCAG vereist om de kwaliteit van audits te kunnen beoordelen en om op hoofdlijnen advies te geven over toegankelijkheidsvraagstukken.

Algemeen / over de afdeling Klantinteractie Online
De afdeling Klantinteractie Online houdt zich bezig met het (door)ontwikkelen en onderhouden van de frontends bij het Kadaster. Dit doe je samen met collega UX professionals, contentspecialisten, webanalisten en adviseurs. Bij alles wat wij doen, stellen we de klant centraal en zoeken we naar de beste online klantervaring.

De adviseurs Online bewegen zich door de hele organisatie en spelen een verbindende rol. Op het gebied van toegankelijkheid heeft Klantinteractie Online een centrale functie; het centrale ‘loket’ voor aanvragen van audits en de begeleiding van deze trajecten, het creëren van bewustwording door doelgerichte acties in de organisatie en het verzorgen van opleidingen rondom WCAG. 

Omschrijving project 
Voor het Kadaster zoeken we een zelfstandig werkende expert op het gebied van digitale toegankelijkheid die in opdracht het implementatieplan WCAG operationeel maakt binnen de organisatie. De opdracht wordt uitgevoerd in een omgeving waar recent gestart is met het toepassen van toegankelijkheidsbeleid. Het betreft een tijdelijke opdracht met duidelijk afgebakende deliverables en deadlines.

Opdrachtomschrijving

1. Opleveren van werkafspraken en processen

Op basis van het implementatieplan digitale toegankelijkheid:

  • Ontwikkel concrete werkafspraken en processen voor implementatie binnen de organisatie.
  • Zorg dat deze werkafspraken aansluiten op bestaande structuren en organisatieprocessen.

2. Opstarten van een auditproces

  • Maak afspraken met de externe auditpartij voor het uitvoeren van WCAG-audits op de digitale kanalen van het Kadaster.
  • Zorg dat het auditproces uiterlijk 31 mei 2025 operationeel is.

3. Vastleggen van het auditproces

  • Breng het auditproces volledig in kaart.
  • Documenteer het proces, inclusief de rollen, verantwoordelijkheden en procedures, zodat het geborgd is binnen de organisatieprocessen.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Microsoft 365/office
  • Digital Insights Platform (DIP)
  • Jira

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Het opzetten en bijhouden van de verantwoording omtrent WCAG
  • Eerstelijns contactpunt opzetten voor de organisatie en de externe audit- en opleidingspartner
  • Ambassadeur voor toegankelijkheid zijn en hier actief bewustwordingscampagnes voor opzetten in de organisatie
  • Opzetten en uitrollen van een goed training- en opleidingsaanbod in samenwerking met de Kadaster Academy en de externe partner.
  • Informeert en adviseert de manager en het team over inhoud en toepassing van online wet- en regelgeving in samenwerking met betrokken beleidsmedewerkers.
  • Draagt zorg voor kennisdeling over online toepassingen en ontwikkelingen met het team en de organisatie. Bijvoorbeeld door inspiratiesessies.


De op te leveren resultaten zijn

  • Een werkend loket digitale toegankelijkheid dat als centraal aanspreekpunt binnen de organisatie fungeert.
  • Duidelijk gedocumenteerde werkafspraken en processen rondom digitale toegankelijkheid.
  • Een operationeel auditproces, inclusief vastgelegde afspraken met de externe auditpartij.

De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 31 mei 2025 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 31 mei 2025 voor 32-36 uur per week. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als adviseur in middelgrote of grote organisaties.
  • Aantoonbare expertise in digitale toegankelijkheid en kennis van WCAG-richtlijnen.
  • Minimaal 3 jaar ervaring met implementatietrajecten in complexe organisaties.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Snel kunnen doorgronden van complexe processen en de juiste vragen te stellen aan de inhoudelijke stakeholders om tot een duidelijk beeld te komen van het werk dat gedaan moet worden. • Een behoorlijke dosis overtuigingskracht en geduld met collega’s voor wie toegankelijkheid nog een onbekend begrip is. • Administratieve vaardigheden, voor het opzetten van een goede verantwoording omtrent WCAG. • Communicatief vaardig. • Goed kunnen samenwerken. • In staat om zelfstandig en op projectbasis te werken, zonder structureel deel uit te maken van de organisatie.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren opdracht gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de eisen van de opdracht hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
04 februari 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox