Krimpen aan den IJssel

Organisatieadviseur hr

Krimpen aan den IJssel

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Krimpen aan den IJssel is een ondernemende gemeente die graag vooruit denkt en doet. Met zo'n 180 medewerkers zorgen we voor een gemeente waar het fijn wonen, werken en leven is. Onze organisatie is continu in beweging. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd. De organisatie is verdeeld in 25 thuisteams die gevormd zijn rondom inhoudelijke thema’s. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd.

Opdracht
Organisatieadviseur
Als organisatieadviseur zorg je voor meetbare verbeteringen in de effectiviteit van de gemeentelijke organisatie door het ontwikkelen en implementeren van een concrete, strategische aanpak voor organisatieverandering en -ontwikkeling. Het uiteindelijke doel is een toekomstbestendige organisatie die effectief inspeelt op interne en externe uitdagingen, en waarbij zelforganiserende teams optimaal functioneren.

De reeds uitgevoerde analyse en adviesfase van het project zijn met succes afgerond. Dit resulteerde in een uitgebreide rapportage met een gedetailleerde evaluatie van de huidige organisatieprocessen, de besturingsmechanismen en de ondersteunende instrumenten. Deze rapportage bevatte constructieve en kritische verbeterpunten en werd gedeeld met de directie, inclusief concrete aanbevelingen voor de modernisering van de organisatie. Verder is er een plan van aanpak ontwikkeld en goedgekeurd door de directie. In dit plan worden de volgende 4 organisatieprincipes in concrete acties benoemd: 1. De mens centraal, 2. We gunnen iedereen een thuis team, 3. Teams werken in een opennetwerk in verbinding met de samenleving, 4. De organisatie wordt ondersteund door verbindende leiders. Dit plan is uitvoerbaar en omvat een duidelijke strategie, operationele stappen, een tijdlijn, benodigde resources en de betrokkenheid van relevante stakeholders. Het plan is gedeeld met de organisatie en afgestemd op de doelstellingen van zowel de directie als de zelforganiserende teams.

Het is nu aan jou om met de volgende zaken aan de slag te gaan:

Resultaatverplichting:

  • Implementatie van Veranderingen (Binnen 6 maanden):
  • Resultaat: Minimaal 3 van de 4 voorgestelde veranderingen, organisatieprincipes en bijbehorende taken uit het plan van aanpak zijn succesvol geïmplementeerd, met aantoonbare verbeteringen in de interne effectiviteit en samenwerking.
  • Verplichting: De organisatieadviseur is verantwoordelijk voor het van papier naar praktijk brengen van de veranderingen en het gebruik van innovatieve veranderkundige methoden. Deze moeten zorgen voor meetbare verbeteringen, met periodieke rapportages over de voortgang en impact.
  • Verbinding en Communicatie (Continu gedurende het project):
  • Resultaat: Een communicatie- en betrokkenheidsplan, dat zorgt voor blijvende verbinding en samenwerking met collega’s tijdens het gehele veranderproces.
  • Verplichting: Zichtbare aanwezigheid op zelf te bepalen momenten in de organisatie door actieve betrokkenheid met teams en directie. Regelmatige updates en feedbackmomenten om het veranderproces transparant te maken en betrokkenheid te waarborgen.

Opleveringscriteria:

  • Een goedgekeurd en uitgevoerd plan van aanpak, met gerapporteerde resultaten en concrete verbeteringen.
  • Gedocumenteerde resultaten van de implementatie, met ten minste 3 van de 4 organisatieprincipes, bijbehorende taken en de realisatie van de geplande veranderingen.
  • Een geëvalueerde rapportage na 6 maanden met aantoonbare, duurzame verbeteringen in de effectiviteit van de gemeentelijke organisatie.

Resultaatverwachting: De organisatie is na 6 maanden (vanaf de startdatum) merkbaar effectiever, met goed functionerende zelforganiserende teams en verbeterde interne samenwerking. De organisatie heeft zich aantoonbaar ontwikkeld richting een wendbare en toekomstbestendige gemeente.

Competenties

  • Flexibel;
  • Aanpassingsvermogen;
  • Sterke communicatieve vaardigheden;
  • Onafhankelijk;
  • Resultaatgericht;

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met belegleiding en coaching van teams binnen ontwikkelvraagstukken;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Afgeronde opleiding op minimaal WO master niveau organisatiewetenschappen;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als organisatie adviseur bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van een bevlogenheidsonderzoek;
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwerpen van ontwikkeltrajecten.
  • De gesprekken (via teams) zijn gepland op dinsdag 22 November 2024, in de ochtend.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het adviseren van de directie over organisatieontwikkelingen;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een organisatie missie en visie (benoem duidelijk in het cv).
  • Een maximum uurtarief van €120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer;
  • Aantoonbare werkervaring met personele ontwikkelingen zoals zelforganisatie, teamontwikkeling en verandertrajecten met stevige P&O-componenten (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare werkervaring met de transitie naar zelforganisatie binnen overheidsorganisaties (benoem dit duidelijk in het cv);

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox