Gemeente Alphen aan den Rijn
geen max tarief
Zuid-Holland
20 uur per week
15 november 2024
15 mei 2025
Organisatie
Gemeente Alphen aan den Rijn is een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Centraal in het Groene Hart, met een dorps karakter en ‘stadse’ uitdagingen
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 112.000 inwoners, die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dat zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen, bijvoorbeeld om een goede verhouding tussen de stedelijke kern en het landelijk gebied te (blijven) realiseren. Tachtig procent van het beheergebied van Gemeente Alphen aan den Rijn is landelijk gebied.
Daarin zijn de opgaven groot. Is er voldoende schoon water? Wat is de impact van verzakking, verzilting en verdroging van de bodem? Hoe gaan we om met piekbuien, biodiversiteitsteruggang en hittestress? Hoe maken we werk van afval als grondstof? Het te vormen team groen, water, bodem kan met deze opgaven aan de slag en legt daarmee de verbindingen met andere teams en programma’s. Het is zaak voor Alphen aan den Rijn om deze ontwikkelingen niet alleen te volgen, maar -ook vanuit de positie als grote centrumgemeente in het Groene Hart- deze actief te beïnvloeden.
De gemeentelijke organisatie heeft (in de huidige situatie) een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Opdracht
Wij zoeken een programmaleider voor het opstellen van het Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie en biodiversiteit. Een programmaleider die ons team komt versterken en een actieve rol speelt bij het realiseren van de toekomstbestendige en kllimaatadapatieve gemeente!
Wat gaat de programmaleider doen
Als programmaleider Klimaatadaptatie en biodiversiteit ben je verantwoordelijk voor het opleveren van een geactualiseerd uitvoeringsprogramma voor de periode 2025-2027. Jij vertaalt de strategische koers uit het duurzaamheidsprogramma naar realistische doelen en, stuurt op een praktische uitwerking daarvan naar concrete projecten of opgaves. Borging en monitoring is onderdeel van het uitvoeringsprogramma. Evenals de aanpak voor communicatie en afstemming met niet-gemeentelijke partners.
Je geeft sturing aan het projectteam en draagt zorg voor in- en externe afstemming. Daarbij werk je verbindend samen met collega’s van andere teams. Ook draag je zorg voor het informeren van het bestuur en de uiteindelijke besluitvorming over het programma. Je wordt onderdeel van een enthousiast team van collega's die aan groen en klimaatadaptatie werken.
Vertrekpunt voor het nieuwe uitvoeringsprogramma is het bestaande Duurzaamheidsprogramma 2021-2030 en het Gemeentelijk Watertakenprogramma 2025-2028. Relevant zijn ook de analyse van de stresstesten, het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA), het convenant klimaatadaptief bouwen van de provincie Zuid-Holland en de landelijke maatlat groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving. Voor het onderdeel biodiversiteit zijn ook de Groenagenda (bijna gereed voor vaststelling) en het deltaplan biodiversiteitsherstel (niet formeel aan gecommitteerd) relevant.
Wie zoeken wij?
Een programmaleider met drive om te werken aan klimaatadaptatie en biodiversiteit, met de daarbij behorende scherpte op relevante in- en externe ontwikkelingen om deze te vertalen naar de praktijk. Je hebt eerder eindverantwoordelijkheid gedragen in beleidsvorming, gericht op ontwikkeling van de openbare ruimte. Je formeert een projectteam en stuurt deze aan.Je denkt in oplossingen, zoekt samenwerking op, verbindt verschillende partijen met elkaar en weet verschillende inhoudelijke uitdagingen en belangen te managen. Lef en doelgericht zijn zichtbaar in je handelen. Daarbij heb je steeds het strategische doel voor ogen in relatie met de gemeentelijke en maatschappelijke belangen. Je bent tactisch goed onderlegd en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit.
Competenties
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 26 november 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 25 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox