Gemeente Rotterdam

Senior jurist handhaving - cluster so

Gemeente Rotterdam

  • max €90 per uur

  • Zuid-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 23 januari 2024

  • 16 januari 2025

De opdracht­omschrijving

Waar ben jij van?

Jij bent van bestuursrecht en handhaving. Rotterdam heeft als doel om voor iedereen een aantrekkelijke en veilige woonstad te realiseren. Jij weet als geen ander hoe je hieraan kunt bijdragen en de gemeente kunt vertegenwoordigen en adviseren.

Jouw functie

Als er overtredingen zijn, kom jij in actie. Samen met de inspecteur ga jij op zoek naar de meest geschikte oplossing om een zaak af te handelen. Wij zijn een grote gemeente. De grootte van de gemeente brengt de nodige inhoudelijke complexiteit met zich mee. In jouw rol betekent dit vooral dynamiek en uitdaging. De dynamiek zie je onder andere terug in het proces en in je werkzaamheden. De uitdaging zit in je creativiteit bij het zoeken naar het juridisch toelaatbare. Wij kennen een pragmatische werkwijze. Dus “ja, mits” in plaats van “nee, tenzij”. Elke dag is anders, maar je werk bestaat in ieder geval uit:

Juridische begeleiding en gemeentelijke vertegenwoordiging bij dossiers op het gebied van bestuursrechtelijke handhaving op het gebied van het Omgevingsrecht (WABO), de Huisvestingswet, de Woningwet etc.

Toets aan wet- en regelgeving ter bepaling of sprake is van een overtreding (denk aan de toets van het bestemmingsplan om te bepalen of sprake is van het zonder dan wel in afwijking van een omgevingsvergunning handelen.

Opstellen van complexe voornemens, spoedbestuursdwangbesluiten, last onder bestuursdwang, last onder dwangsom en invorderingsbesluiten.

Behandelen van zienswijzen, zowel schriftelijk als mondeling.

Zelfstandige vertegenwoordiging bij de Algemene Bezwaarschriftencommissie, bij de rechtbank en de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Fungeren als juridische vraagbaak binnen de afdeling op gebied van handhaving.

Juridisch aanspreekpunt voor de inspecteurs van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht.

Opstellen informerende notities voor de bestuurder en het college.

 

Jouw profiel

Het werk vraagt een zekere mate van zelfstandigheid, flexibiliteit en integraliteit. Daarnaast bezit een jurist over organisatorisch vermogen en politieke sensitiviteit. Je bent iemand die niet bang is om te pionieren en stevig in zijn schoenen staat. Omgaan met weerstand is voor jou bekend terrein en hierin blijf je zakelijk, maar klantgericht. Hierin kun je creatief meedenken in oplossingen en kun je adviseren als de beste. Je wordt gewaardeerd om je sociale- en communicatieve vaardigheden.

 

Eisen

In het bezit van een afgeronde opleiding Nederlands Recht

Minimaal 10 jaar relevante werkervaring opgedaan in de afgelopen 15 jaar.

Kennis en ervaring van het omgevingsrecht (WABO) en bestuurlijke handhaving.

 

Wensen

Kennis van Omgevingswet, aantoonbaar door middel van cursussen vermeld in je CV

Aantoonbare kennis en ervaring met APV en WABO-vergunningverlening. Dit blijkt uit werkervaring, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

Ervaring in een gemeente met meer dan 150.000 inwoners

Kennis van zaaksysteem Ari/Boso.

 

De afdeling

De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld. 
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

 

Onze organisatie

Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De Eisen

  • Schrijft u als Inschrijver zelfstandig in? (zijnde; niet in combinatie)
  • Geschiktheid Kandidaat Inschrijver verklaart dat de kandidaat geschikt is voor inzet op de opdracht. Hiertoe heeft Inschrijver ten minste: De inhoud van deze uitvraag gelezen en begrepen. Onder de inhoud van deze uitvraag verstaan wij het volgende: het functieprofiel of opdrachtomschrijving behorend bij deze uitvraag; de van toepassing zijnde voorwaarden; Middels passende en realistische selectie- en screeningsinstrumenten de volgende zaken vastgesteld: dat de kandidaat volledig voldoet aan alle in deze uitvraag gestelde eisen; dat inzet van de kandidaat tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie leidt; dat uit het (arbeids)verleden van de kandidaat geen bezwaren ten aanzien van inzet op de opdracht blijken: Kandidaat is afgelopen 2 jaar niet in dienst geweest van de gemeente Rotterdam. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Vanaf heden is het niet meer nodig om deze documenten te uploaden in Mercell. In plaats daarvan vragen wij u deze documenten wel op te vragen bij de kandidaat en in eigen beheer te houden tot tenminste 12 maanden na afloop van de opdracht inclusief eventuele verlengingen en daarbij vragen wij u akkoord te gaan met onderstaande. Opdrachtnemer gaat akkoord met onderstaande voorwaarden: 1. Opdrachtnemer garandeert dat hij voorafgaand aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund beschikt over:  een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring informatiegebruik en geheimhouding; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Integriteits- en geheimhoudingsverklaring; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring arbeidsverleden; een Verklaring omtrent het gedrag op punten 11, 12 en 13 van de kandidaat, tenzij dit anders is aangegeven in het functieprofiel,  die niet ouder is dan 5 jaar ten opzichte van de datum waarop de opdracht definitief wordt gegund en waaruit geen bezwaren blijken ten aanzien van het inzetten van de kandidaat op de opdracht (VOG). Opdrachtnemer garandeert dat hij ook tijdens de gehele looptijd van de opdracht beschikt over een geldige VOG van de kandidaat; 2. Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim op het moment dat hij de verplichting in het eerste lid niet uiterlijk voorafgaande aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund is nagekomen.  3. De gemeente Rotterdam is gerechtigd om van Opdrachtnemer te verlangen dat hij op eerste verzoek met (de hierboven genoemde) relevante stukken aantoont dat hij de verplichting uit lid 1 (tijdig) is nagekomen. 4. Indien bij Opdrachtnemer het vermoeden bestaat of redelijkerwijs zou moeten bestaan dat hij de verplichting uit het eerste lid niet (tijdig) zal kunnen nakomen, dient hij de gemeente Rotterdam hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen via de algemene mailbox [servicepuntexterneinhuur@rotterdam.nl] met vermelding van de naam van de kandidaat en het specifieke tendernummer. 5. Opdrachtnemer kan zich jegens de gemeente Rotterdam niet op overmacht beroepen terzake de niet nakoming van de verplichtingen uit deze bepaling. 6. Indien Opdrachtnemer één of meerdere van zijn verplichtingen uit deze bepaling niet of niet tijdig nakomt, is hij aansprakelijk voor alle schade die de gemeente Rotterdam daardoor lijdt of nog zal lijden. Onverminderd de rechten die de gemeente Rotterdam heeft op grond van de wet, is hij in dat geval gerechtigd om:   zijn verplichtingen uit de opdracht tot plaatsing van de kandidaat op te schorten en/of de geleden of nog te lijden schade als gevolg van de tekortkoming te verrekenen met (toekomstige) vorderingen die de Opdrachtnemer heeft op de gemeente Rotterdam en/of de kandidaat per direct op non-actief te stellen en/of de Opdracht tot plaatsing van de kandidaat (definitief) te beëindigen.   7. Voorafgaande aan een eventuele plaatsing informeert Opdrachtnemer de kandidaat over de noodzaak om de documenten genoemd in het eerste lid op tijd bij Opdrachtnemer aan te leveren en over de gevolgen (non-actiefstelling en/of beëindiging opdracht tot plaatsing) die de gemeente Rotterdam kan verbinden aan de niet nakoming van deze verplichting.

De Wensen

  • GEGEVENS FACTURERENDE PARTIJ Bent u als u de Opdracht gegund krijgt ook de facturerende partij?
  • AIn het bezit van een afgeronde opleiding Nederlands Recht Minimaal 10 jaar relevante werkervaring opgedaan in de afgelopen 15 jaar. Kennis en ervaring van het omgevingsrecht (WABO) en bestuurlijke handhaving.
  • Aanvullende kennis: Beschikt de kandiaat over kennis van de Omgevingswet en is dit aantoonbaar door middel van cursussen vermeld in het CV?
  • Aanvullende kennis: Beschikt de kandidaat over aantoonbare kennis en ervaring met APV en WABO-vergunningverlening? Is deze werkervaring opegdaan in de afgelopen 5 jaar?
  • Ervaring: Beschikt de kandidaat over werkervaring die is opgedaan bij een gemeente met meer dan 150.000 inwoners?
  • Aanvullende kennis: Heeft de kandidaat kennis van zaaksysteem Ari/Boso?

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox