gemeente Utrecht

Teamcoach directie ruimte

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Korte beschrijving speelveld
De Ontwikkelorganisatie Ruimte van de gemeente Utrecht is zeven jaar na haar oprichting gestart met
een organisatieontwikkeltraject. Het traject is gericht op het verbeteren van sturing op keuzes en
prioriteiten, een herijking van de organisatiestructuur en het investeren in leiderschap en cultuur. Eén
van de belangrijke onderdelen in de organisatieontwikkeling is het instellen van een nieuwe Directie
Ruimte. In het onderstaande model is te zien dat de nieuwe directie zal bestaan uit één
eindverantwoordelijk directeur (IRM) en drie directeuren met eigen portefeuilles.



De directie is collectief verantwoordelijk voor het sturen op de verschillende opgaven van Ruimte,
ieder vanuit een eigen invalshoek. Over de verschillende portefeuilles heen wordt er gewerkt in een
keten om integraal te kunnen afwegen, prioriteren en sturen op de inzet en bijdrage vanuit Ruimte.

De positie van de IRM (de eindverantwoordelijk directeur) is al twee jaar ingevuld. In het proces van
het vormgeven van de nieuwe structuur is dezelfde persoon onlangs definitief op de IRM positie
geplaatst. De drie directeuren op de nieuwe posities worden in het eerste kwartaal van 2024
geworven en zullen naar verwachting aan het eind van het eerste kwartaal van 2024 starten.

Gezien de verantwoordelijkheid voor de grote inhoudelijke, politieke en organisatorische uitdagingen
waar Ruimte voor gesteld staat, is het van groot belang dat de nieuwe directie vanaf de start als een
goed op elkaar ingespeeld collectief en team gaat functioneren


In deze samenwerking in nieuwe directie verwachten we het volgende:
• De directieleden kennen en benutten elkaars kwaliteiten en talenten en dagen elkaar uit om
de beste kwaliteit in de stad en voor de organisatie neer te zetten. Zij voelen zich collectief
verantwoordelijk voor de sturing van Ruimte, op inhoud, mensen en middelen.
• Zij spreken elkaar en de organisatie op constructieve wijze aan op wat goed en minder goed
gaat


• Zij dragen het ‘verhaal van Ruimte’ uit en dragen het gewenste gedrag vanuit de directie actief
uit, onder meer door gewenst gedrag voor te leven
• Zij brengen de organisatie Ruimte naar een hoger niveau en nemen eigenaarschap voor het
vervolg van het traject in de doorontwikkeling van Ruimte
• Zij stimuleren de vernieuwde manier van ketensamenwerking over de portefeuilles heen.

Om als directie vanaf het begin goed uit de startblokken te gaan, willen we investeren in de onderlinge
samenwerking door een externe partij mee te laten denken, te adviseren en te faciliteren. De externe
partij wordt gevraagd pro-actief en geëngageerd betrokken te zijn bij het nieuwe directieteam en een
rol te nemen in de ontwikkeling van directie.
De vraag is om een programma te maken en verzorgen waarin de gewenste teamontwikkeling
maximaal wordt gefaciliteerd. Dit programma komt tot stand in co-creatie met de directieleden. De
aanpak zal in fases worden opgeknipt waarbij periodiek met elkaar wordt herijkt en
ge(her)programmeerd wat nodig is om een volgende fase te kunnen bereiken. In de leer- en
ontwikkelinterventies is ruimte voor het collectief en voor het individu. Het opbouwen van het onderling
vertrouwen is hierbij een essentieel aandachtspunt.

We dagen partijen nadrukkelijk uit om op basis van deze uitdaging een aanpak voor te stellen die past
bij deze uitvraag en ook bij de onderscheiden eigen kwaliteiten.


Je taken zijn:

• Je stelt een aanpak voor in de vorm van een plan van aanpak voor een jaar waarin je
aangeeft wat je gaat doen en wanneer en wat je specifieke kwaliteiten zijn
• Je begeleidt een aantal sessies met de nieuwe directie waarin teamvorming en samenwerking
de hoofdonderwerpen zijn
• Je begeleidt de directie als collectief en als individuen om hierin te ontwikkelen met feedback
en reflectie


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

De Wensen

  • Je hebt ervaring met het coachen binnen grote organisatieveranderingen.
  • Kun je concreet aangeven wat voor opdracht je hebt gedaan binnen een bestuurlijke, complexe  organisatie op directieniveau waarin jij het verschil hebt gemaakt. Bij voorkeur antwoorden via STAR-methodiek.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Je hebt bij voorkeur meerdere jaren en minimaal 5 jaar ervaring als coach/begeleider. - Minder dan 5 jaar - 5 - 8 jaar - 8 - 10 jaar - 10 jaar of meer
  • Je hebt bij voorkeur ervaring met een rol zoals omschreven bij andere overheidsorganisaties en het liefst bij een gemeente.  Geef alleen de grootste optie aan.  - G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht) - 100.000+ gemeente - Kleine gemeente - Andere overheden zoals Provincie, Rijkswaterstaat, waterschappen, veiligheidsregio's, etc. - Geen overheidservaring
  • Wat is jouw Unique Selling Point: wat onderscheid jou van andere coaches? Dit kan een verschil in aanpak, ervaring of jou als persoon zijn. Beschrijf kort en bondig.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. .Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox