Rijksvastgoedbedrijf

Veiligheidsadviseur/expert veiligheid in de bouw

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Organisatie & directie

Rijksvastgoedbedrijf

 

Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.

Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers,

gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

 

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met ‘We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.’

 

Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons/organisatie voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf.

 

 

Directie Transacties en Projecten

 

Deze directie is de schakel tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de vastgoed- en bouwmarkt. We optimaliseren onze vastgoedportefeuille, onder meer door vastgoed te renoveren, omvangrijke verkoopopgaven te realiseren, inkomsten te genereren via vastgoed en nieuwbouw te contracteren. Ook het afsluiten van (bijzondere) contracten zoals erfpacht/pacht, huur, medegebruik en bijzonder beheer (bodem, landingsrechten, zendmasten en windmolens) behoort tot onze kerntaken. Onze directie bestaat uit de afdelingen Projecten (1 en 2), Verkoop, Verhuur en Taxaties, Inkoop en Contractmanagement, Architectuur en Techniek en het Bedrijfsbureau.

 

 

Afdeling Architectuur en Techniek

 

De afdeling A&T bestaat uit tien secties die zijn opgedeeld in hun eigen disciplines. We zijn verantwoordelijk voor de technische en architectonische kwaliteit bij complexe en programmatische projecten. Onze experts, die de technische risico's in de uitvoering en bij de exploitatie kunnen benoemen en beheersen, hebben kennis van constructieve veiligheid, bouw- en installatietechniek, veiligheid en gezondheid, duurzaamheid, comfort, brandveiligheid, architectuur, beveiliging en ICT. Deze functie valt onder de sectie Veiligheid en Gezondheid. Dit is een sectie bestaande uit vijftien experts op het gebied van veiligheid en arbeidshygiëne met verschillende achtergronden en specialisaties. We werken in technisch teams met de andere disciplines samen, maar ook in een IPM-team om te ondersteunen in het V&G-proces. De sectie is echter onze thuisbasis. Ook hebben wij vaak bijeenkomsten met onze collega-sectie: Constructie & Brandveiligheid. Het sectiehoofd bekleed tevens de rol van Chief Safety Officer RVB-breed.

 

Project

De adviseur veiligheid zal voor diverse projecten worden ingezet en werkt regievoerend voor veiligheid in het bouwproces. Hij/zij borgt dat procesrolhouders zich aan de procesafspraken houden. Voor het ontwerpproces werkt hij ondersteunend en adviserend voor het technisch team. Hij is in staat om in de Definitiefase de V&G risico's te herkennen en te duiden en, voor zover mogelijk, de juiste BTO-keuzes te maken op basis van de AH-strategie. Zowel voor het project zelf als de exploitatiefase van het bouwwerk.

Dit moet ertoe leiden dat het ontwerpproces leidt tot een aantoonbaar veilig uitvoerbaar ontwerp en een eindresultaat dat veilig te onderhouden is. Er wordt geadviseerd in de definitie-/ontwerp- en uitvoeringsfase. De adviseur is in staat om de door de externe ontwerpende en uitvoerende partijen aangeleverde V&G plannen te toetsen aan de hand van het RVB-beoordelingsrapport. De toets zal besproken worden vanuit het 4-ogen principe, met de collega expert V&G.

 

Naast concrete advisering werk je strategisch en tactisch Rijksvastgoedbedrijf breed aan de ontwikkeling van instrumentatie, standaardisatie van oplossingen en normering en draag je bij aan de ambitie door te groeien naar een proactieve veiligheidscultuur volgens de Safety Culture Ladder.

Daarbij houd je continu rekening met de betrokken partijen, de verschillende belangen en de politieke en bestuurlijke dimensie. Vervolgens zet je de vraag om in een bindend advies, waarin je juridische en financiële overwegingen meeneemt. Ook ben je daarna proactief betrokken bij de uitvoering van het advies.

 

Opdrachtomschrijving

Je bent als specialist op het gebied van veiligheidskunde/arbeidshygiëne verantwoordelijk voor integrale advisering in huisvestingsvraagstukken. Je richt je daarbij op het bouw- en ontwerpproces, waarbij het doel is een veilige uitvoering van onze projecten mogelijk te maken voor werknemers op de bouwplaats, gebruikers van gebouwen en de omgeving. Dit is je primaire taak.

 

Meest essentiële competenties

[De aangeboden kandidaat bezit de competenties:

Voor het volledige FGR-profiel zie http://www.functiegebouwrijksoverheid.nl/functiegebouw.]

 

  • analyseren
  • creativiteit
  • flexibiliteit
  • samenwerken
  • organisatiesensitiviteit
  • overtuigingskracht
  • plannen en organiseren

De Eisen

  • Eis07: Benoem duidelijk in het CV bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op een los document, dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: De Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: De werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: De werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
  • Eis 01: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde HBO-(bouw)technische opleiding (BK, BT, WTB, ET, CT etc) in combinatie met een HVK of MVK of IVK opleiding met ‘safetyprofiel’ (dus niet alleen security) of gelijkwaardig. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis05: De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • Eis 08: De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • Eis10: In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.
  • Eis03: De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCU' (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat. Toelichting: Geldige diploma’s dragen het VCA/VCU-logo, de vermelding ‘Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden VCA’, de naam van het Examencentrum VCA, kandidaat naam, geboortedatum en VCA diplomanummer. Bij het niet benoemen van VCA gegevens in het CV van de kandidaat en hierdoor de verificatie in het Centraal Diploma Register (CDR) https://www.vca.ssvv.nl niet kan plaatsvinden zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Uitwerking kandidaat Datum behalen VCA-VOL: Diplomanummer VCA-VOL: Datum behalen GPI certificaat: Diplomanummer GPI certificaat:
  • Eis 02: De aangeboden kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met: i) V&G ontwerpvraagstukken binnen het kader van het Arbobesluit in de rol van de opdrachtgever ii) Advies geven op het gebied van veiligheid in de bouw, zowel globaal als gedetailleerd, snel en uitgebreid; iii) Het werken in (advies)teams; iv) Beoordeling van V&G documenten van een project conform het Arbeidsomstandighedenbesluit en de interne veiligheidsprocessen v) Risicobeheersing in het ontwerpproces. Naast de voornoemde vijf punten beschik je over kennis van Arbowetgeving, specifiek over de definitie-/ontwerpfase in het bouwproces conform het Arbeidsomstandighedenbesluit en hebt hiermee aantoonbaar tenminste 5 jaar werkervaring. De kandidaat heeft ervaring met wijzigingen in de wetgeving, normering en beleid en het toepassen hiervan. In de aanbieding wordt dit aangetoond met drie verifieerbare relevante voorbeelden. 2. b. Vereiste score bij wensen: De aangeboden kandidaat moet minimaal 30 punten in de wensen behalen om deze opdracht uit te kunnen voeren. Toelichting: Een minimaal niveau is vereist op de aspecten zoals bij de wensen is benoemd. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis06: Het maximum uurtarief voor deze opdracht is € 115,00 all in. Toelichting: Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten en de reisduur en -kosten voor woon-werkverkeer niet door de opdrachtgever voor vergoeding in aanmerking komt. Verzoek: Vanwege de objectieve beoordeling die door de beoordelingscommissie van het Rijkvastgoedbedrijf wordt uitgevoerd, verzoeken wij u om het tarief bij de aanbieding te vermelden in Nétive Job, maar niet te noemen in de aanbiedingsformat die als bijlage wordt toegevoegd.

De Wensen

  • Wens 1: De mate waarin de kandidaat expertise bezit op het gevraagde vakgebied. Aspecten: • Kennis van en ervaring met veiligheidsmanagement in de bouw in de ontwerpfase namens de opdrachtgever. • Kennis van en ervaring met verschillende contractvormen.
  • Wens 2: De mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het geven van advies in multidisciplinaire projecten. Aspecten: • Heeft ervaring met de integrale aanpak van projecten waar verschillende vakdisciplines zijn betrokken en kan daarbij de technische afhankelijkheden tussen verschillende ontwerpaspecten van deze verschillende vakdisciplines duiden. • Heeft ervaring met het inbrengen van eigen advies in een projectteam. • Kan aantoonbaar maken dat er ervaring is met het snel en effectief schakelen in de advisering. • Heeft ervaring met het afwegen van diverse belangen binnen een complex* politiek-bestuurlijke omgeving. *complex politiek bestuurlijke omgeving: Hieronder wordt verstaan een organisatie waarbij er sprake is van meerdere directies waarbij op hoog niveau wordt geadviseerd over specialistische onderwerpen met uiteenlopende belanghebbenden
  • Wens 3: De mate van ervaring met advieswerkzaamheden voor een publieke opdrachtgever. Aspecten: • Heeft ervaring met politiek/bestuurlijke aspecten. • Heeft aantoonbaar ervaring met het kunnen omgaan met de externe omgeving, waarin sprake is van een relatie tussen gebouw-eigenaar - behoeftesteller/budgethouder - lokaal gebruiker/opdrachtnemer. • Heeft ervaring met het onderbouwen van zijn/haar standpunt met voor de doelgroep heldere en aansprekende documenten. • Heeft ervaring met het creëren van draagvlak binnen een bestuurlijke context

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
20 oktober 2024 om 21:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox