Nationale Politie

Workforce manager

Nationale Politie

  • max €100 per uur

  • Gelderland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 01 februari 2024

  • 31 januari 2025

De opdracht­omschrijving

Opdracht omschrijving

In de rol van Manager Workforce Management ben je de drijvende kracht achter het landelijk WFM-proces binnen de regionaal service centra (RSC’s) van de politie. Hierbij geef je sturing aan een team van gepassioneerde WFM-professionals en bent verantwoordelijk voor het vormgeven en optimaliseren van het gehele WFM-proces. Vanuit jouw rol ben je de ambassadeur voor WFM binnen ons RSC en speelt een cruciale rol bij het uitdenken en implementeren van nieuwe processen die ons helpen de volgende stap te zetten binnen Workforce Management.

Data Driven werken is een van de pijlers, dit houdt in dat data wordt gebruikt als belangrijkste instrument om strategische beslissingen te nemen en operationele doelen te behalen. Het WFM team analyseert en adviseert op basis van de data op operationeel, tactisch en strategisch niveau met namen op het gebied van capaciteit en efficiëntie.

Als manager ben je niet alleen verantwoordelijk voor het beheer van het WFM proces maar streef je naar een continue verbetering daarbij fungeer je ook als de Ambassadeur voor WFM. Je bouwt relaties op met stakeholders, bevordert bewustwording en zorgt voor de juiste positionering van WFM.

Omdat de WFM afdeling volop in beweging is adviseer je niet alleen over welke richting maar leidt je ook de implementatie van de nieuwe WFM-processen en technologieën, hierbij is het van groot belang dat het team zich snel aanpast aan veranderingen en de voordelen van innovatie volledig benut.

Doorlopend ontwikkelen van de WFM functie voor het RSC, door onder andere:

  • Sturing aan huidig en toekomstig WFM team
  • Teamchefs / collega's helpen om capaciteit slimmer in te zetten
  • Voorstellen doen om bereikbaarheid te verbeteren
  • Pro- actief signaleren van mogelijke knelpunten qua werkaanbod/bezetting en maatregelen formuleren
  • Maatregelen voorstellen om werkaanbod te verlagen / efficiënter te werken

Je bent verantwoordelijk voor het opleveren van het landelijke capaciteitsplan en de afstemming van de onderliggende capaciteitsplannen met de eenheden. Je maakt afspraken met de eenheden over de te leveren capaciteit en geeft adviezen aan de teamchefs en de landelijke kwartiermaker over te nemen acties om te capaciteit te garanderen en maximaal efficiënt in te zetten. Daarnaast bewaak je samen met het team de bereikbaarheid vanuit de verantwoordelijkheid van centraal traffic.

Het eerste jaar staat in het teken van een tijdelijke projectorganisatie. Voor 01-05-2024 lever je het ontwerp, de blauwdruk, van de tijdelijke Projectorganisatie ( Landelijk Supportafdeling) en na besluitvorming start je met de tijdelijke inrichting hiervan. Hierbij (voor 01-05-2024) hoort ook het ontwerp van het benodigd aantal fte per functie inclusief de competenties en verantwoordelijkheden die hierbij horen.

Vanuit bedrijfsvoering stuur je samen de eenheden, op de afgesproken KPI’s. Continu verbeteren is vanaf de start een speerpunt voor zowel WFM als kwaliteit waarbij je gebruik maakt van vergaande data-analyse (inrichten).

Het tweede jaar staat in het teken van de formele inrichting van het supportteam en de positionering binnen de landelijke samenwerking. In deze fase worden de werkprocessen definitief geborgd in de operatie. Tenslotte is het voorbereiden van - en daarna - de formele inrichting en overdracht van de tijdelijke naar de definitieve invulling een op te leveren resultaat.

Het RSC is verantwoordelijk voor het te woord staan van burgers met vragen die ‘geen’ spoed hebben. Hieronder valt onder andere al het telefonisch contact dat binnenkomt op 0900-8844 maar ook e-mails, live chat en video bellen. Het RSC is opgedeeld in tien verschillende regio’s die gedeeltelijk regio overstijgend werken. 

Het landelijk onderdeel Workforce management is nieuw binnen het service center en heeft als zodanig nog veel vorming en sturing nodig.

Een uitdagende rol waarin jij de koers bepaalt voor Workforce Management binnen het RSC van de Politie. We bieden een dynamische werkomgeving en een kans om bij te dragen aan de verdere professionalisering van ons team.


Verantwoordelijkheden

Je fungeert als landelijk manager WFM voor de eenheden. Verder heb je de onderstaande verantwoordelijkheden:

WFM team

  • Dagelijkse aansturing van het WFM team
  • Ontwikkeling van het WFM team op kennis en kunde
  • Stimuleren van deskundigheidsbevordering

WFM-strategie

  • Ontwikkelen, implementeren en onderhouden van een strategisch WFM-plan.
  • Creëren en beheren van personeelsplanningsmodellen op basis van historische gegevens, seizoensgebonden trends en bedrijfsdoelstellingen.
  • Data gedreven werken ontwikkelen, implementeren en onderhouden.

Capaciteitsplanning:

  • Analyseren van de huidige capaciteit en het identificeren van behoeften aan capaciteitsuitbreiding of -reductie.
  • Doen van aanbevelingen voor een optimale bezetting en het minimaliseren van onder- of overbezetting.

Forecasting

  • Zorgdragen voor een kwalitatief goede forecast op korte, middellange en lange termijn.

Traffic:

  • Monitoren en aanscherpen van het operationele proces rond traffic.

Rapportage, Analyse en Advies:

  • Genereren van periodieke rapportages over afdeling en medewerkersprestaties
  • Bewaken van de gestelde KPI’s en daarbij adviseren over mogelijke aanscherping of nieuwe.  
  • Analyseren van data op trends
  • Adviezen uitbrengen op door analyse verkregen inzichten met als doel een continue verbetering

Technologie:

  • Beheren en optimaliseren van WFM-software en -tools.


Type inzet

Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Voor deze opdracht is een BO screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot woensdag 3 januari 2024 tot 8.00 uur.


Doelstelling

Het landelijk onderdeel Workforce management is nieuw binnen het service center. Je zult dus de volgende doelen realiseren:

  • Opleveren van een adviesrapport over het vormgeven en optimaliseren van het gehele WFM-proces. Dit advies ook implementeren. Deze implementatie is gerealiseerd einde inhuurperiode.
  • Opleveren van het landelijk capaciteitsplan

Het eerste jaar staat in het teken van een tijdelijke projectorganisatie. Voor 01-05-2024 lever je een voorstel over het ontwerp, de blauwdruk, van de tijdelijke Projectorganisatie (Supportafdeling) en na besluitvorming start je met de tijdelijke inrichting hiervan. Hierbij (voor 01-05-2024) hoort ook het bepalen van het benodigd aantal fte per functie inclusief de competenties en verantwoordelijkheden die hierbij horen.

Het tweede jaar staat in het teken van de formele inrichting (na besluitvorming) van het supportteam en de positionering binnen de landelijke samenwerking. In deze fase worden de werkprocessen definitief geborgd in de operatie. Tenslotte is het voorbereiden van - en daarna - de formele inrichting en overdracht van de tijdelijke naar de definitieve invulling een op te leveren resultaat.

Inzet is in de de lijn (landelijk supportafdeling voor de operatie) vergelijkend met de rol teamchef. Je hebt coördinerende en sturende taken binnen het RSC en geef je sturing aan huidig en toekomstig WFM team. 


Contacten

Contact in de operatie, landelijk support WFM, van functieprofiel MBO N2 tot WO. Van medewerker tot sectorhoofd of programmanagers/kwartiermakers. Contact met de teamchefs, adviserend maar zeker ook richtinggevend. 

Contact met medewerkers eenheden, specialisten eenheden en in afstemming met de teamchefs. Diversiteit in contacten, buiten RSC's. Ontwerpen en in werking brengen vraagt om een brede blik en afstemming, afdeling planning (CM3.0), HR advies en ontwikkeling, IDU, enz. 

Contact met het team, manager van en sturing aan supportafdeling en specialisten. 


Opleiding

Wensen:

  • De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een diploma/certificaat richting Capaciteitsmanagement.


Professionele kennis en werkervaring

Eisen: 

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Workforce Manager.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het ontwerpen, opzetten en ontwikkelen van een landelijk opererende workforce management afdeling.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het selecteren en implementeren van nieuwe workforce management software.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de capaciteitsplanning van een service center afdeling.

Wensen:

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het aansturen, coachen en ontwikkelen van een multidisciplinair workforce management team.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met human resources managementprincipes, specifiek op het gebied van werving, training en personeelsontwikkeling.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met data gedreven werken. Hiermee wordt bedoeld dat de kandidaat ervaring met het analyseren en adviseren o.b.v. de data op operationeel, tactisch en strategisch niveau op het gebied van capaciteit.
  • De kandidaat heeft werkervaring opgedaan binnen de overheid en/of Politie als Workfoce Manager.

 

 


Competenties

  • Probleemanalyse
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit
  • Organisatievermogen
  • Besluitvaardigheid
  • Klantgerichtheid
  • Flexibel gedrag
  • Samenwerken
  • Resultaatgerichtheid

 

 

 

De Eisen

  • De Externe is inzetbaar vanaf 01-02-2024 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-01-2025 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Workforce Manager. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 4. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het ontwerpen, opzetten en ontwikkelen van een landelijk opererende workforce management afdeling. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 5. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het selecteren en implementeren van nieuwe workforce management software. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 6. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de capaciteitsplanning van een service center afdeling. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 7. Vereiste competenties/vaardigheden: Probleemanalyse Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens. Politiek-bestuurlijke sensitiviteit Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiekbestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie. Organisatievermogen Bepaalt prioriteiten en geeft de benodigde acties, tijd en middelen aan om ervoor te zorgen dat activiteiten plaats vinden en zaken geregeld worden. Evalueert de voortgang en stelt waar nodig de planning en opzet bij. Besluitvaardigheid Neemt eigenstandig beslissingen of spreekt zijn mening uit, ook wanneer zaken onzeker zijn of risico’s inhouden. Toont zich op zijn handelen aanspreekbaar. Klantgerichtheid Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Flexibel gedrag Staat open voor en speelt adequaat en doelgericht in op verander(en)de en snel wisselende omstandigheden. Samenwerken Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat. Resultaatgerichtheid Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar opresultaten. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

De Wensen

  • Wens 1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het aansturen, coachen en ontwikkelen van een multidisciplinair workforce management team. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met human resources managementprincipes, specifiek op het gebied van werving, training en personeelsontwikkeling. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De aangeboden kandidaat heeft geen minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met human resources managementprincipes, specifiek op het gebied van werving, training en personeelsontwikkeling. 3/5= De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met human resources managementprincipes, specifiek op het gebied van werving, training of personeelsontwikkeling. Dus met 1 of 2 van de genoemde principes, maar niet alle 3. 5/5= De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met human resources managementprincipes, specifiek op het gebied van werving, training en personeelsontwikkeling. Dus met alle 3 de genoemde principes.
  • Wens 3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met data gedreven werken. Hiermee wordt bedoeld dat de kandidaat ervaring met het analyseren en adviseren o.b.v. de data op operationeel, tactisch en strategisch niveau op het gebied van capaciteit. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 4. De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een diploma/certificaat richting Capaciteitsmanagement. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat is niet aantoonbaar in het bezit van een diploma/certificaat richting Capaciteitsmanagement. 5/5= De kandidaat is aantoonbaar in het bezit van een diploma/certificaat richting Capaciteitsmanagement.
  • Wens 5. De kandidaat heeft werkervaring opgedaan binnen de overheid en/of Politie als Workfoce Manager. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen werkervaring opgedaan binnen de overheid en/of Politie als Workfoce Manager. 3/5= De kandidaat heeft werkervaring opgedaan binnen de overheid als Workfoce Manager. 5/5= De kandidaat heeft werkervaring opgedaan binnen de Politie als Workfoce Manager.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox