Nationale Politie
max €100 per uur
Gelderland
36 uur per week
01 februari 2024
31 januari 2025
Opdracht omschrijving
In de rol van Manager Workforce Management ben je de drijvende kracht achter het landelijk WFM-proces binnen de regionaal service centra (RSC’s) van de politie. Hierbij geef je sturing aan een team van gepassioneerde WFM-professionals en bent verantwoordelijk voor het vormgeven en optimaliseren van het gehele WFM-proces. Vanuit jouw rol ben je de ambassadeur voor WFM binnen ons RSC en speelt een cruciale rol bij het uitdenken en implementeren van nieuwe processen die ons helpen de volgende stap te zetten binnen Workforce Management.
Data Driven werken is een van de pijlers, dit houdt in dat data wordt gebruikt als belangrijkste instrument om strategische beslissingen te nemen en operationele doelen te behalen. Het WFM team analyseert en adviseert op basis van de data op operationeel, tactisch en strategisch niveau met namen op het gebied van capaciteit en efficiëntie.
Als manager ben je niet alleen verantwoordelijk voor het beheer van het WFM proces maar streef je naar een continue verbetering daarbij fungeer je ook als de Ambassadeur voor WFM. Je bouwt relaties op met stakeholders, bevordert bewustwording en zorgt voor de juiste positionering van WFM.
Omdat de WFM afdeling volop in beweging is adviseer je niet alleen over welke richting maar leidt je ook de implementatie van de nieuwe WFM-processen en technologieën, hierbij is het van groot belang dat het team zich snel aanpast aan veranderingen en de voordelen van innovatie volledig benut.
Doorlopend ontwikkelen van de WFM functie voor het RSC, door onder andere:
Je bent verantwoordelijk voor het opleveren van het landelijke capaciteitsplan en de afstemming van de onderliggende capaciteitsplannen met de eenheden. Je maakt afspraken met de eenheden over de te leveren capaciteit en geeft adviezen aan de teamchefs en de landelijke kwartiermaker over te nemen acties om te capaciteit te garanderen en maximaal efficiënt in te zetten. Daarnaast bewaak je samen met het team de bereikbaarheid vanuit de verantwoordelijkheid van centraal traffic.
Het eerste jaar staat in het teken van een tijdelijke projectorganisatie. Voor 01-05-2024 lever je het ontwerp, de blauwdruk, van de tijdelijke Projectorganisatie ( Landelijk Supportafdeling) en na besluitvorming start je met de tijdelijke inrichting hiervan. Hierbij (voor 01-05-2024) hoort ook het ontwerp van het benodigd aantal fte per functie inclusief de competenties en verantwoordelijkheden die hierbij horen.
Vanuit bedrijfsvoering stuur je samen de eenheden, op de afgesproken KPI’s. Continu verbeteren is vanaf de start een speerpunt voor zowel WFM als kwaliteit waarbij je gebruik maakt van vergaande data-analyse (inrichten).
Het tweede jaar staat in het teken van de formele inrichting van het supportteam en de positionering binnen de landelijke samenwerking. In deze fase worden de werkprocessen definitief geborgd in de operatie. Tenslotte is het voorbereiden van - en daarna - de formele inrichting en overdracht van de tijdelijke naar de definitieve invulling een op te leveren resultaat.
Het RSC is verantwoordelijk voor het te woord staan van burgers met vragen die ‘geen’ spoed hebben. Hieronder valt onder andere al het telefonisch contact dat binnenkomt op 0900-8844 maar ook e-mails, live chat en video bellen. Het RSC is opgedeeld in tien verschillende regio’s die gedeeltelijk regio overstijgend werken.
Het landelijk onderdeel Workforce management is nieuw binnen het service center en heeft als zodanig nog veel vorming en sturing nodig.
Een uitdagende rol waarin jij de koers bepaalt voor Workforce Management binnen het RSC van de Politie. We bieden een dynamische werkomgeving en een kans om bij te dragen aan de verdere professionalisering van ons team.
Verantwoordelijkheden
Je fungeert als landelijk manager WFM voor de eenheden. Verder heb je de onderstaande verantwoordelijkheden:
WFM team
WFM-strategie
Capaciteitsplanning:
Forecasting
Traffic:
Rapportage, Analyse en Advies:
Technologie:
Type inzet
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
Voor deze opdracht is een BO screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.
LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot woensdag 3 januari 2024 tot 8.00 uur.
Doelstelling
Het landelijk onderdeel Workforce management is nieuw binnen het service center. Je zult dus de volgende doelen realiseren:
Het eerste jaar staat in het teken van een tijdelijke projectorganisatie. Voor 01-05-2024 lever je een voorstel over het ontwerp, de blauwdruk, van de tijdelijke Projectorganisatie (Supportafdeling) en na besluitvorming start je met de tijdelijke inrichting hiervan. Hierbij (voor 01-05-2024) hoort ook het bepalen van het benodigd aantal fte per functie inclusief de competenties en verantwoordelijkheden die hierbij horen.
Het tweede jaar staat in het teken van de formele inrichting (na besluitvorming) van het supportteam en de positionering binnen de landelijke samenwerking. In deze fase worden de werkprocessen definitief geborgd in de operatie. Tenslotte is het voorbereiden van - en daarna - de formele inrichting en overdracht van de tijdelijke naar de definitieve invulling een op te leveren resultaat.
Inzet is in de de lijn (landelijk supportafdeling voor de operatie) vergelijkend met de rol teamchef. Je hebt coördinerende en sturende taken binnen het RSC en geef je sturing aan huidig en toekomstig WFM team.
Contacten
Contact in de operatie, landelijk support WFM, van functieprofiel MBO N2 tot WO. Van medewerker tot sectorhoofd of programmanagers/kwartiermakers. Contact met de teamchefs, adviserend maar zeker ook richtinggevend.
Contact met medewerkers eenheden, specialisten eenheden en in afstemming met de teamchefs. Diversiteit in contacten, buiten RSC's. Ontwerpen en in werking brengen vraagt om een brede blik en afstemming, afdeling planning (CM3.0), HR advies en ontwikkeling, IDU, enz.
Contact met het team, manager van en sturing aan supportafdeling en specialisten.
Opleiding
Wensen:
Professionele kennis en werkervaring
Eisen:
Wensen:
Competenties
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox