Gemeente Alphen aan den Rijn
max €140 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
17 april 2025
17 september 2025
Organisatie
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 115.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De gemeente is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen, maar ook uitdagingen. Alphen aan den Rijn staat voor majeure transities in de maatschappij met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid en onzekerheid die zich in de samenleving voordoen. Die maatschappelijke opgaven vragen om een integrale aanpak waarin vanuit visie aan strategische doelen wordt samengewerkt, beweging wordt gecreëerd en patronen worden doorbroken.
We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Opdracht
Het sociaal domein in Alphen aan den Rijn heeft een ingewikkelde en roerige tijd achter de rug. Er is veel verloop geweest binnen het domein, op alle lagen van de organisatie. Kort na het vertrek van de voormalig directeur, heeft daarbij een portefeuillewissel plaatsgevonden en niet lang daarna heeft een wethouder het college verlaten. Dit heeft grote impact gehad op de mensen die werken in het domein.
Het domein maakt daarnaast een grote inhoudelijke ontwikkeling door met een nieuwe aanpak van de jeugdhulp, een aanstaande aanbesteding van de WMO en een beweging op de sociale basis. Raad en college zetten in op een nieuwe visie op het sociaal domein die in 2025 moet leiden tot een nieuw uitvoeringsplan. Dit alles in een context van een complex bezuinigingsvraagstuk en grote uitdagingen op de bedrijfsvoering en de informatiepositie.
Vanaf voorjaar 2025 werken we binnen het sociaal domein toe naar drie beleidssectoren (Sociale Basis, Jeugd en Onderwijs en Werk, Inkomen en Zorg) en het uitvoerende Serviceplein. Samen werken we aan bestaanszekerheid, gelijke kansen en gezond leven voor onze inwoners.
De opdrachtomschrijving is als volgt, waarbij opdrachtgever en opdrachtnemer in overleg nadere uitwerking geven op invulling, reikwijdte en aanpak van de opdracht:
Als jij straks klaar bent, dan is de sector Jeugd en Onderwijs goed ingericht, zijn processen op orde, ligt er voor de sector een jaarplan en is er inzicht en overzicht in werkzaamheden, financiën en budgetten. Dat doe je in samenspraak met de sectormanager Sociale Basis en sectormanager Werk, Inkomen en Zorg, om eenheid te creëren, met de beleidsregisseurs en met het MT Sociaal Domein en met de directie als opdrachtgever. Daarbij pak je ook inhoudelijke en financiële verantwoordelijkheid, heb je persoonlijke aandacht voor de collega’s, stuur je opgavegericht op integrale thema’s en kun je ons waar nodig regionaal vertegenwoordigen.
Competenties
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox