Nationale Politie

Beleidsadviseur bedrijfsvoering huisvesting

Nationale Politie

De opdracht­omschrijving

De Sector Huisvesting valt onder het Politiedienstencentrum en maakt deel uit van de Dienst Facility Management. De sector bestaat uit vijf teams: Ruimtemanagement, Projectmanagement, Technisch beheer, Programmeren en Beleidsimplementatie en ontwikkeling. De Sector Huisvesting faciliteert alle eenheden van de politie bij de realisatie van haar huisvestingsbehoefte op zowel functioneel, financieel als technisch gebied. De vorming van de politie van overmorgen en het ontstaan van het integrale dienstverleningsconcept stellen andere eisen aan de Sector Huisvesting. Dit gegeven, gecombineerd met een grote besparingsopgave op de omvangrijke huisvestingsportefeuille, maakt een grote vastgoedoperatie bestaande uit honderden projecten en goed beheer van het bestaand vastgoed noodzakelijk. Dit vraagt om verantwoordelijke experts, goed vastgoedmanagement en een versterking van de organisatie. Hoge kwaliteit, duurzaamheid, politiek en bestuurlijk krachtenveld zijn hierbij van essentieel belang.

Team Ruimtemanagement is het team dat als eigenaar van het politievastgoed optreedt. Ruimtemanagement houdt zich bezig met het efficiënte gebruik van en de toekomstvisie op de beschikbare panden en objecten binnen de huisvestingsportefeuille, de ontwikkeling van locaties en eventueel daaruit volgend de aan- of verkoop. Het team bestaat uit 5 Clusters: Landelijk Portefeuillemanagement, Assetmanagement, Vastgoedontwikkeling, Vastgoedtransacties en Staf.

De Senior beleidsadviseur bedrijfsvoering huisvesting valt onder het cluster Vastgoedtransacties. Je gaat aan de slag met een aantal opdrachten. Deze voer je zelfstandig met desbetreffende collega's uit en daar waar nodig schakel je met betrokken partijen.

De organisatie zoekt ondersteuning bij het verder vormgeven van de sturing en standaardisering van gegevensvastleggingen rond transacties en vastgoedontwikkelingen. Voor de sturing op de huisvestingsportefeuille zijn in de afgelopen twee jaren belangrijke stappen gezet rond de landelijke vastgoedportefeuille, een lange termijn vastgoedplanning en een nieuwe governance.  Nieuwe dashboards moeten het management beter inzicht gaan geven op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Ze moeten voortdurend het laatste inzicht gaan bieden in maakbaarheid, haalbaarheid en financiële gevolgen van de lopende projecten en transacties en de effectiviteit van strategieën. De inzichten worden ook door directies, vastgoedadministratie, controllers en treasury als informatiebron gebruikt.  Het doel is verantwoordingsrapportages met gevalideerde en bruikbare informatie, betrouwbare prognoses en vanuit de vastgestelde strategieën ontwikkelde KPI’s. De uitwerking vormt een fundament voor een meer data gedreven sturing waar de sector zich naartoe wil ontwikkelen. 


Verantwoordelijkheden

Als Beleidsadviseur bedrijfsvoering huisvesting werk je bij de uitvoering samen met de coördinatoren van Vastgoedtransacties, Vastgoedontwikkeling, Assetmanagement en Landelijk Portefeuille Management.


Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als ZZP'ers die zichzelf offreren. Inzet is op projectmatige basis.

Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis van een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). Tussentijds evaluatie zal periodiek en in afstemming plaatsvinden.

Voor deze opdracht is een BO+ screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

LET OP: In verband met het spoedkarakter van deze opdracht, wordt deze aanvraag verkort uitgezet. Reageren kan tot dinsdag 23 juli 2024 tot 8.00 uur.


Als adviseur ontwikkelt u concepten voor meer data-gedreven (financiële maar ook zakelijke) sturing. Het doel is de inrichting en werkend maken van dashboards voor het management van de afdeling Ruimtemanagement en de verbetering van de (wijze van) vastlegging van gegevens rond vastgoedtransacties, vastgoedontwikkelingen en de portefeuille. Met de beschreven werkervaring wordt in stappen gewerkt naar praktische en, specifiek voor de politieorganisatie, werkzame oplossingen. De oplossingen moeten ook de basis leggen voor toekomstige inrichting van ERP- of assetmanagement-systemen.

De beleidsadviseur bedrijfsvoering werkt mee aan het bedenken van de werkprocessen en maakt de samenhang tussen de verschillende afdelingen inzichtelijk. Het doel is verantwoordingsrapportages, betrouwbare prognoses en je ontwikkelt KPI’s. De uitwerking vormt een fundament voor een meer data gedreven sturing waar de sector zich naartoe wil ontwikkelen.

Concreet moet er tegen het einde van de opdracht het volgende worden opgeleverd:

  1. Dashboard
  2. Producten die voortkomen uit de optimalisatie van de werkstromen. Producten als: werkinstructies, verantwoordingsrapportages, betrouwbare prognoses en het ontwikkelen van KPI’s. 

Je onderhoudt contacten met:

- medewerkers team Ruimtemanagement, waaronder Vastgoedadviseurs, de Assetmanagers, Vastgoedontwikkelaars en Landelijk Portefeuillemanagers;

- businesscontrollers, de financiële administratie (FUO) en de afdeling Programmeren;

- management team, operationeel leidinggevenden en medewerkers van de politie-eenheid betrokken bij een project;

- leidinggevenden en medewerkers sector huisvesting Politiedienstencentrum.


Eis:

  • Kandidaat is in het bezit van een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op WO niveau Bedrijfseconomie (MSc) of Bedrijfskunde (MSc).

Wens: 

  • Kandidaat staat ingeschreven als Registercontroller bij de Vereniging van Registercontrollers.

Eisen:

  • Minimaal 5 jaar werkervaring met control -en bedrijfsvoering onderwerpen (dus niet in adviseursrollen) met sturing, het werken vanuit strategieën en financiële vastleggingen en verantwoording.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring met het optimaliseren en beheren van administratieve processen (AO/IC) en het inrichten van IT-systemen vanuit het gebruikersperspectief. 

 

Wensen:

  • De kandidaat heeft werkervaring met opzet en inrichting van besturing binnen de huisvestingafdelingen op het gebied van financieel management en control rond vastgoedtransacties, vastgoedprojecten en portefeuillemanagement.
  • De kandidaat heeft werkervaring met ERP- en/of assetmanagement-systemen. Deze ervaring is opgedaan in de rol van projectmanager van de implementatie van een ERP systeem en/of assetmanagement-systemeem.
  • Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, werkervaring opgedaan binnen de overheid van 1000+ medewerkers en/of Politie.

- Coachen
- Klantgerichtheid
- Maatschappelijke oriëntatie
- Netwerkvaardigheid
- Organisatiesensitiviteit
- Overtuigingskracht
- Systeemdenken

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De Externe is inzetbaar vanaf 2 september 2024 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 28 augustus 2025 voor 16 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • Eis 3. Minimaal 5 jaar werkervaring met control -en bedrijfsvoering onderwerpen (dus niet in adviseursrollen) met sturing, het werken vanuit strategieën en financiële vastleggingen en verantwoording. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 4. Minimaal 5 jaar werkervaring met het optimaliseren en beheren van administratieve processen (AO/IC) en het inrichten van IT-systemen vanuit het gebruikersperspectief. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).
  • Eis 2. Kandidaat is in het bezit van een afgeronde, erkende en volwaardige opleiding op WO niveau Bedrijfseconomie (MSc) of Bedrijfskunde (MSc). Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.
  • Eis 5. Vereiste competenties/vaardigheden: Maatschappelijke oriëntatie: Is alert op en verdiept zich in de relevante (maatschappelijke, politieke en vakinhoudelijke) ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en benut deze kennis effectief voor de eigen functie of organisatie. Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen. Overtuigingskracht: Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën. Coachen: Verkent de ontwikkelbehoeften van medewerkers en stimuleert, motiveert en coacht hen om hun vakbekwaamheid op een hoger niveau te brengen en de medewerkers zo verder te ontwikkelen. Klantgerichtheid: Herkent en onderzoekt de wensen en behoeften van anderen en speelt daarop in. Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

De Wensen

  • Wens 3. Kandidaat staat ingeschreven als Registercontroller bij de Vereniging van Registercontrollers. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= Nee 5/5= Ja
  • Wens 4. Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar, werkervaring opgedaan binnen de overheid van 1000+ medewerkers en/of Politie. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring binnen de overheid van 1000+ medewerkers en/of Politie. 3/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de overheid van 1000+ medewerkers. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen de Politie.
  • Wens 1. De kandidaat heeft werkervaring met opzet en inrichting van besturing binnen de huisvestingafdelingen op het gebied van financieel management en control rond vastgoedtransacties, vastgoedprojecten en portefeuillemanagement. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen
  • Wens 2. De kandidaat heeft werkervaring met ERP- en/of assetmanagement-systemen. Deze ervaring is opgedaan in de rol van projectmanager van de implementatie van een ERP systeem en/of assetmanagement-systemeem. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox