Gemeente Stichtse Vecht

Consulent minimabeleid en bijzondere bijstand

Gemeente Stichtse Vecht

De opdracht­omschrijving

Beschik jij over de betrokkenheid en de klantgerichtheid om onze inwoners in een uitkeringssituatie verder op weg te helpen, maar ook over de zakelijkheid en de standvastigheid om het moeilijke gesprek aan te gaan? Wil jij jouw mensenkennis én wetskennis verder in de praktijk brengen dan is dit de opdracht voor jou!

Als consulent behandel je de aanvragen voor bijzondere bijstand en minima regelingen. Je bent verantwoordelijk voor de afhandelingen van de aanvragen; je voert gesprekken met inwoners en informeert hen over de procedure en toekenningscriteria. Je verwerkt de uitkomsten van de aanvragen  in het systeem Suite. Je werkt samen met je collega’s binnen het cluster inkomen en maakt deel uit van het team Dienstverlening Samenleving. Je bent alert op fraude en schakelt daarover met jouw collega’s waaronder je collega handhaver. Verder denk je actief mee met de organisatie en doe je (ook ongevraagd) verbetervoorstellen. Verder ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • Voorlichting/ informatie geven aan de inwoners over minimaregelingen en bijzondere bijstand;
  • Beheren en monitoren van een eigen caseload;
  • Toepassen van de wet, beleidsregels en werkinstructies bij het afhandelen van de aanvragen;
  • Aanvragen afhandelen voor bijzondere bijstand en minimaregelingen voor uitkeringsgerechtigden en niet-uitkeringsgerechtigden;
  • Opstellen van rapportages en beschikkingen;
  • Het is een pré om kennis te hebben van en gewerkt te hebben met de gemeentelijke systemen zoals Suite, Suwinet, BRP.  

Wie ben je
Je bent sociaal vaardig, consequent, zakelijk en alert. Je bent in staat om integraal te kijken en te werken en waar nodig maatwerk toe te passen.
Je bent vriendelijk, en maakt heldere afspraken: je bent transparant naar de inwoners toe over hoe je tot een besluit komt en je houdt je aan de afspraken die je met hen maakt. Ook als een besluit negatief uitpakt voor de inwoner kan je dit duidelijk en met beleid overbrengen.
Je werkt zelfstandig, accuraat en je kunt goed prioriteiten stellen.
Je bent toegankelijk, collegiaal en in staat om je collega’s van feedback te voorzien. Bij ingewikkelde casuïstiek overleg je met anderen of het team om samen tot de beste oplossing te komen. Je bent een resultaatgerichte en flexibele professional die zich graag verder wil ontwikkelen binnen werk en inkomen.

Wat heb je in huis
Gesprekken met cliënten zijn niet altijd gemakkelijk, dus je moet stevig in je schoenen staan. Je staat achter jouw besluit en kunt dit goed beargumenteren. En je beschikt over een gezonde dosis relativeringsvermogen. Uiteraard ben je rekenvaardig en heb je cijfermatig inzicht en werk je graag met wet en regelgeving.

Je hebt minimaal 3 jaar relevante en recente werkervaring in het sociaal-juridische werkveld.
Je hebt inhoudelijke kennis van de Participatiewet en overige relevante wet- en regelgeving en je houdt alle wijzigingen daarvan goed bij.
Je bent accuraat en alert, je kunt prioriteiten stellen en houdt je zaken goed bij.
Je bent toegankelijk en collegiaal en je overlegt graag met anderen over wat relevant is om goede besluiten te kunnen nemen.
Je beschikt bij voorkeur over een opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening of vergelijkbaar, of je hebt deze kennis vanuit je vorige werkervaring opgedaan.
Kennis van Suite is een pre.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je hebt minimaal 3 jaar relevante en recente werkervaring in het sociaal-juridische werkveld.
  • Je moet stevig in je schoenen staan en achter jouw besluit kunnen staan.
  • Je bent rekenvaardig en hebt cijfermatig inzicht.
  • Je werkt graag met wet- en regelgeving.
  • Je kunt goed prioriteiten stellen en werkt zelfstandig en accuraat.
  • Je bent toegankelijk, collegiaal en in staat om je collega’s van feedback te voorzien.
  • Je bent in staat om integraal te kijken en te werken en waar nodig maatwerk toe te passen.
  • Je bent sociaal vaardig, consequent, zakelijk en alert.
  • Je hebt inhoudelijke kennis van de Participatiewet en overige relevante wet- en regelgeving en je houdt alle wijzigingen daarvan goed bij.

De Wensen

  • Beschikken over een opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening of vergelijkbaar, of deze kennis vanuit vorige werkervaring opgedaan hebben.
  • Het hebben van kennis van en gewerkt hebben met gemeentelijke systemen zoals Suite, Suwinet, BRP.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox