Vervoerregio Amsterdam

Projectleider 50-30

Vervoerregio Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Wij zijn een samenwerkingsverband van 14 gemeenten. Het verbinden van verschillende partijen en belangen is onze kracht. We werken aan de meest innovatieve en uitdagende projecten op het gebied van mobiliteit. Werken bij de Vervoerregio betekent hét verschil kunnen maken in de bereikbaarheid van de Amsterdamse regio. Bij alles dat we doen, leveren wij een essentiële bijdrage en geven we richting aan het verbeteren van mobiliteit, de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio Amsterdam. Wil jij dat ook? Dan zijn wij op zoek naar jou! 

Opdracht
Veel gemeenten zijn bezig om binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te voeren. De scope van deze opdracht is om, voor de wegen waarover OV rijdt, tot een gezamenlijk regionale visie te komen, een netwerkstructuur en inpassingsrichtlijnen voor alle wegbeheerders binnen de Vervoerregio.

Hierin pak je als projectleider de regie om in samenwerking met de verschillende teams binnen de Vervoerregio (team Uitvoering Projecten, team Concessies en Contracten, team Beleid en Ontwikkeling), de ov-maatschappijen en de gemeenten in onze regio een doorkijk te maken naar de potentiële wegen die omgezet kunnen worden naar GOW30 (kaart). Dit richt zich op alle wegen in de Vervoerregio waar openbaar vervoer over rijdt en waar 30 km per uur kan worden ingevoerd. Als projectleider legt de verbinding tussen Vervoerregio en de genoemde partijen en zorgt je voor een ambtelijk en politiek gedragen eindresultaat.

Het project kent 2 momenten: een opstartfase en een structurele fase alvorens het teruggaat naar de gebruikelijke werkwijze van het UPM. De opdracht heeft betrekking op de gehele periode van maximaal 18 maanden; de eerste periode van 6 maanden heeft betrekking op de zgn. Opstartfase.

  • Opstartfase: inventarisatie en interpretatie van de mobiliteitsplannen of er al nagedacht is over GOW 30. Dit kan snel tot de volgende acties leiden:
  • Werksessie organiseren met interne collega’s (gebiedsregisseurs en concessiemanagers) om aandacht te wekken voor de aanpak en problematiek;
  • Met gemeenten collega’s gesprekken voeren over hun ambities op het gebied van 30km/u;
  • Een inventarisatie te maken van de succesvolle 30km/u inrichtingen in Nederland waar ov rijdt met een hoge mate van betrouwbaarheid. Dit wordt een schouwlijst voor fase 2;
  • Op basis van de ov-monitor (intern product Vervoerregio) en de monitoring van Gemeente Amsterdam over de invoering van 30km/u, een eerste analyse maken en presenteren van de effecten van 30 op het ov;

Vanzelfsprekend kun je gebruik maken van ons netwerk om contact te leggen met de wegbeheerders.

  • In tweede fase, wordt het project nadrukkelijk getrokken door de projectleider. De verschillende teams werken vanzelfsprekend actief mee. Hier een kort voorstel voor een mogelijke projectmatige aanpak om tot een voorzien GOW 30 netwerk met inrichtingsprincipes te komen:
  • De projectleider jaagt de samenwerking aan met de gemeenten op dit thema. De projectleider bouwt de contacten verder op met de wegbeheerders en structureert deze;
  • De projectleider inventariseert welke opgaven afgerond zijn en evalueert de samenwerking en resultaten van de verschillende processen. Hij/zij stelt aanbevelingen op voor het vervolg en neemt deze mee in de stappen daarna.
  • De projectleider coördineert gesprekken met verschillende partners en kennisinstellingen, waaronder CROW, met doel een set gedragen inrichtingsprincipes voor GOW 30 op te stellen.
  • Via schouwrondes en werksessies, vergroot de projectleider draagvlak voor de inrichtingsprincipes en de wegenstructuur (punt d);
  • De projectleider coördineert het opstellen van een netwerkkaart met ingang het ov-netwerk in de Vervoerregio en de logische snelheidsregimes per wegvak. Dit loopt via werksessies aan de hand van eenduidige richtlijnen;
  • De projectleider zorgt voor bestuurlijke advisering en periodieke rapportages over voortgang, knelpunten etc.
  • Aan het einde van de opdracht levert de projectleider een eindrapportage op met een advies over eventuele prioritering en een programmatische aanpak.

Deze fase duurt maximaal 12 maanden.

Competenties

  • Verbindend;
  • Politiek sensitief;
  • Proactief;
  • Analytisch vermogen.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdrachtnemer heeft zelf ruimte om zijn/haar werkdagen in te vullen zoals gewenst.  

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 31 oktober 2024.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo master niveau;
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid;
  • Aantoonbare ervaring met samenwerkingsprojecten waar verschillende overheden en andere partijen bij betrokken zijn;

De Wensen

  • Minimaal 15 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid.
  • Aantoonbare ervaring als zelfstandig opererend projectleider, projectmanager en/of procesmanager op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 oktober 2024 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox