Gemeente Amsterdam

Projectleider strategie tankstations

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Voor het Team Uitstootvrije Mobiliteit zijn we op zoek naar een projectleider. Als projectleider verantwoordelijk voor het opstellen van de strategie transitie tankstations. Door de opkomst van elektrische auto’s is er een afnemende behoefte aan fossiele brandstoffen en daarmee tankstations. Er ontstaat een potentieel om deze te transformeren naar snellaadstations. De gemeenteraad heeft gevraagd om een strategie om de transitie van tankstations naar snellaadstations vorm te geven.

Je start niet vanaf nul, want de afgelopen periode is er gestart met:

  • Een participatietraject met tankstationexploitanten;
  • Een marktconsultatie;
  • Een afgeronde ruimtelijke analyse naar het toekomstige netwerk van snellaadstations op basis van zowel kwalitatieve aspecten (ruimtelijke spreiding over de stad en eigendomssituatie) en anderzijds de stedelijke ambities (plannen voor gebiedsontwikkeling en duurzaamheidsambities).

We zijn op zoek naar een projectleider met een stevige en overtuigende persoonlijkheid die sterk is in het verbinden van verschillende deelbelangen, snel kan schakelen en hoofd- en bijzaken kan onderscheiden. Hij/zij neemt acties om zaken tot besluitvorming te brengen (zowel ambtelijk als bestuurlijk), is creatief, beschikt over goede schriftelijke vaardigheden en kan (politieke) verhoudingen goed inschatten én managen.

Als projectleider ben je de spin in het web tussen de betrokken gemeentelijke directies, het bestuur, maar ook branchepartijen en tankstationhouders. Je coördineert en bewaakt het proces om tot het eindresultaat te komen: een door het college B en W vastgestelde strategie inclusief een projectplan voor ambtelijke uitvoering (rolverdeling directies, budget, planning, etc.). Tevens bereid je het Opdrachtgeversoverleg (OGO) voor om de benodigde stappen te kunnen zetten richting de ambtelijke stuurgroep, bestaande uit de betrokken directeuren van de directies Ruimte en Duurzaamheid, Vastgoed en Grond en Ontwikkeling. De vervolgstap is richting de betrokken wethouders en het college van B en W.

De projectleider heeft de volgende verantwoordelijkheden:

  • Opstellen van de strategie transitie tankstations en verantwoordelijkheid dragen voor bestuurlijke vaststelling;
  • Fungeren als spin in het web tussen de verschillende betrokken directies, het bestuur en marktpartijen;
  • Direct bijdragen aan de klimaat- en luchtkwaliteitsdoelen van de gemeente Amsterdam.


Werkzaamheden

  • Samen met jouw projectteam (projectmedewerker, communicatie-adviseur en inhoudelijk medewerker) bespreek je de weekplanning en je biedt helderheid over de taakverdeling en resultaten;
  • Je stelt een projectplan op met een planning, tussenresultaten en benodigd budget;
  • Je houdt het projectplan in de gaten, stuurt het team aan en bespreekt dilemma’s met het team of je betrekt inhoudelijke experts binnen de gemeente;
  • Je haalt waar nodig de relatie aan en haalt inhoudelijke input op voor de strategie bij verschillende organisatieonderdelen binnen de gemeente Amsterdam en daarbuiten (onder andere bij de G4 of het Rijk). Afhankelijk van de stakeholder betrek je hierbij collega’s uit het OGO, zoals de Asset Manager van Gemeentelijk Vastgoed voor gesprekken met zittende huurders.
  • Je bereidt het Opdrachtgeversoverleg (OGO) voor met de andere betrokken directies;
  • Je zorgt voor een helder ambtelijk en bestuurlijk besluitvormingsproces.


Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Je komt te werken in het team Uitstootvrije Mobiliteit (TUM). TUM maakt deel uit van de afdeling Duurzaamheid binnen de Directie Ruimte & Duurzaamheid. De werkzaamheden binnen TUM zijn er op gericht om de ambities uit het Actieplan Schone Lucht (vastgesteld oktober 2019) te realiseren en zoals verder uitgewerkt in het Strategisch plan laadinfrastructuur Amsterdam 2020-2030: Laad me en de Uitvoeringsagenda Uitstootvrije Mobiliteit Amsterdam 2023-2026. De ambitie is dat al het verkeer in 2030 uitstootvrij zal zijn. Dit zorgt voor schone lucht en draagt bij aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Het team is hiervoor opgedeeld in vier opgaves: Laadinfra, Stimuleren uitstootvrij vervoer, Milieuzone en Communicatie. De basismaatregelen die ingezet worden zijn: communiceren, stimuleren, faciliteren en reguleren.

De Eisen

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn
  • Eis - Draaideurconstructie Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam? Let op antwoordmogelijkheden: Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring als (senior) proces/projectleider. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende [mbo/hbo/wo diploma]. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring bij een grote gemeente met transitieprocessen, bij voorkeur op het gebied van gebiedsontwikkeling, mobiliteit en/of laadinfrastructuur. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.

De Wensen

  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring opgedaan met complexe beleidsvraagstukken bij een G4-gemeente. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het schrijven en afstemmen van beleidsnotities. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met bedrijfseconomische en juridische aangelegenheden. Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
  • Toetsing van de competentie: Analytisch vermogen: Expert

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 maart 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox