Gemeente Breda

Adviseur erfgoed omgevingsrecht

Gemeente Breda

De opdracht­omschrijving

Adviseur Erfgoed Omgevingswet
Wij zijn op zoek naar een praktisch ingestelde adviseur erfgoed Omgevingswet.

Introductie
Breda is een belangrijk cultuurhistorische stad met een zeer rijke geschiedenis. Met vele rijks- en gemeentelijke monumenten en een uitgebreid beschermd stadgezicht. Ook qua nieuwbouw is Breda volop in ontwikkeling. Binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving wordt uitvoering gegeven aan de vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) taken van de gemeente. Onze missie is: Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers, organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid.
Om alle vergunningsaanvragen die betrekking hebben op het gebouwde erfgoed van advies te voorzien zijn wij op zoek naar een adviseur met een hart voor erfgoed en architectuur.

Wat ga je doen?
Als adviseur erfgoed Omgevingswet ben je vanuit je expertise en ervaring (mede) verantwoordelijk voor:

  • Adviseren over erfgoed aspecten binnen initiatiefplannen, vergunningaanvragen, uitvoerings- en handhavingszaken, conform het vastgestelde beleid en de geldende regelgeving.
  • Een klantgerichte, praktische en oplossingsgerichte werkhouding is essentieel in het adviestraject, met als doel om de adviserende rol zoveel mogelijk vroeg in het proces te verankeren en gesprek te voeren met initiatiefnemers en adviseurs.
  • Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van het eindadvies over erfgoed aspecten en het beantwoorden van erfgoed gerelateerde vragen
  • Overleggen met de Rijksdienst, de provincie en de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Breda. Dit om advies op te halen over bouwplannen, maar ook om algemene vraagstukken te bespreken.
  • Voor een zorgvuldig advies kan archiefonderzoek en/of een locatie bezoek noodzakelijk zijn.

Daarnaast wil de gemeente Breda insteken op het vergroten van het kennisniveau op het gebied van restauraties, bouwhistorie en monumentenzorg. Je verwerft op een proactief wijze kennis d.m.v. het bijwonen van regionale en landelijke bijeenkomsten. Deze kennis deel je met je directe (monumenten) collega's. Je beheert er onderhoud een netwerk met vakgenoten en betrokkenen.

Collega aan het woord
"Als passant dragen we de verantwoordelijkheid om het erfgoed zorgvuldig over te dragen aan toekomstige generaties. Elke beslissing die we nemen, heeft invloed op de staat waarin het erfgoed wordt doorgegeven. Deze verantwoordelijkheid vereist een weloverwogen belangenafweging, gebaseerd op feiten. Door je te verdiepen in de achtergronden, zoals de bouwhistorische waarden en de achterliggende reden van een vraag, kun je de juiste keuzes maken en onderbouwen. Juist die ontdekkingstocht maakt het werk boeiend en uitdagend."



Wat vragen wij?
Binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving staan de vier organisatieprincipes: ondernemend werknemerschap, één organisatie, flexibele organisatie en doelmatige bedrijfsvoering, centraal.
Belangrijk hierbij is:

  • Goede sociale vaardigheden.
  • Een teamspeler die een prettige werksfeer belangrijk vindt.
  • Integriteit.
  • Klantgerichtheid.
  • Analytisch en strategisch denkvermogen.
  • Goede communicatieve vaardigheden in woord en geschrift.
  • Oplossings- en resultaatgerichtheid.
  • In staat om te verbinden.
  • Goed zelfstandig en in teamverband kunnen werken.
  • In staat te werken in een politiek bestuurlijke omgeving.
  • In staat te werken in een dynamische omgeving.
  • In staat tot conflictbeheersing en stressbestendig handelen
  • Flexibiliteit.

De aard van de werkzaamheden vraagt minimaal hbo werk- en denkniveau, een afgeronde opleiding in hbo bouwkunde aangevuld met relevante monumenten opleidingen, kennis van het Omgevingsrecht, de Erfgoedwet en de Omgevingswet. Affiniteit met de historie van Breda is een pré.


Wie zijn wij?
Als adviseur erfgoed zal je onderdeel uitmaken van het team Advies binnen de afdeling Veiligheid en Leefomgeving. Samen met een collega adviseur erfgoed ben je binnen dit team verantwoordelijk voor de advisering over erfgoed bij vergunningentrajecten. Je werkt veel samen binnen een kleine club van  collega’s (verdeeld over twee afdelingen) die gespecialiseerd zijn in erfgoed waaronder een adviseur, een buiteninspecteur en beleidsadviseurs. Je hebt daarnaast veel contact met andere collega’s zoals (bouw) inspecteurs, vergunningverleners, bestemmingplantoetsers en de afdeling Ruimte e.d. Daarnaast heb je ook regelmatig contact met inwoners of belangenvertegenwoordigers uit de stad.    
Vanuit je kennis van de praktijk bespreek je met collega’s bijzonderheden en deel je ervaringen. Je werkt zelfstandig en neemt initiatief.
Je bent een stevige gesprekspartner op diverse niveaus en je bent positief kritisch. Met onderkenning van de diverse belangen (zoals wet- en regelgeving) streef je ernaar dat in samenwerking met alle relevante in- en extern betrokkenen een voor alle partijen bevredigende oplossing tot stand komt.

De Eisen

  • Uw kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding in de richting van Monumentenzorg. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige diploma hiervan kunnen tonen.
  • U kandidaat dient minimaal 2 werkdagen aanwezig te zijn op het Stadskantoor in Breda. Deze werkdagen zijn in overleg.
  • Uw kandidaat heeft kennis van het Omgevingsrecht, de Erfgoedwet en de Omgevingswet. Dit moet blijken uit het cv.

De Wensen

  • Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 2 jaar ervaring als Adviseur Erfgoed. Dit moet blijken uit het cv.
  • Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
  • Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek. Sociaal - Goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden - Goed zelfstandig en in teamverband kunnen werken - integer - In staat te werken in een politiek bestuurlijke omgeving - klantgericht - oplossings- en resultaat gericht - Analytisch en strategisch denkvermogen - omgaan met complexe vraagstukken - verbinder - flexibel - Stressbestendig - Conflict beheersing - De datum 14 januari is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
06 januari 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox