Gemeente Amsterdam

Afdelingshoofd

Gemeente Amsterdam

  • max €140 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Zorg en Welzijn
  • 03 maart 2025

  • 03 oktober 2025

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
De functie

De afdeling Strategie heeft als doel om te zorgen voor langetermijnstrategie en integraal richting te geven door middel van strategie en beleid en heeft een sturende verantwoordelijkheid ten aanzien van de verdeling van schaarse fysieke, milieu- en klimaatruimte. 

Als Afdelingshoofd Strategie ben je de gesprekpartner van de directeur en neem je deel aan het MT. Jij richt je op het ontwikkelen van visie en beleid in relatie tot bestuurlijke doelen, zorgt voor goede externe positionering van opgaven, werkt aan toekomstperspectief en invullen van een regierol bij nieuwe opgaven door middel van kennis, innovatie en samenwerking op (intern) nationaal, regionaal en stedelijk niveau. Hieronder valt ook het zorgen voor de begeleiding van het bestuurlijk traject en het juridisch borgen. De regierol wordt in nauwe samenwerking met de andere afdelingen uitgevoerd, want vanuit de hele directie kunnen (op basis van ieders expertise) innovaties en ideeën komen. Jij coördineert de verkenning hiervan en zorgt dat prioritering en besluitvorming op het MT R&D geagendeerd wordt. Directie R&D bevindt zich in een reorganisatie. Naast de functie van afdelingshoofd vervul je ook de rol van kwartiermaker voor de nieuw te vormen afdeling en zorg je ervoor dat deze goed vertegenwoordigd is en wordt vormgegeven. Je gaat aan de slag met de veranderopgave van de afdeling strategie en je stuurt op de verschillende ontwikkelopgaven.

Jij pakt de verantwoordelijkheid voor de op te leveren producten die bij de afdeling strategie thuishoren. Jij weet wat er nodig is om de volgende producten te leveren: 

-    Strategie en visie 
-    Ruimtelijk en duurzaamheidsbeleid
-    Beleidsevaluatie
-    Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma en Omgevingsplan 

Werkzaamheden
Dit doe je op een gemiddelde werkdag

• Je geeft hiërarchisch leiding aan de teamleiders binnen de afdeling strategie en rapporteert aan de Directeur R&D. Je geeft functioneel leiding aan de Afdelingssecretaris.

• Je bent het eerste aanspreekpunt voor de directeur, bestuurders en stedelijk directeuren.

• Je draagt bij aan de ontwikkeling van visie en strategische doelstellingen van R&D.

• Je begeleidt de afdeling strategie door de transitieperiode.

• Je hebt een sterk coachende en motiverende rol richting de teamleiders in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Stuurt alleen zelf bij indien noodzakelijk.

• Je zorgt voor een inclusieve werkomgeving waar sociale veiligheid en vitaliteit centraal staan.

• Je vertaalt en begeleidt directie-overstijgende veranderingen en ontwikkelingen naar afdelingsbrede, strategische en tactische kaders.

• Je bent je bewust van het bestuurlijk krachtenveld en de verantwoordelijkheid die hierbij hoort.

• Je bent eindverantwoordelijk voor het uitvoeren van en delegeren van bedrijfsvoering taken zoals jaarbudgetten.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)

Directie Ruimte en Duurzaamheid als directie is verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. De directie werkt voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, en brengt daarbij kennis in over stedenbouw, planvorming, ontwerp, planologie en duurzaamheid. Hierbij is aandacht voor ieder schaalniveau: van portiek tot metropool.

De afdeling strategie is een dynamische afdeling met meer dan 90 professionals verdeeld over vier teams. De vier teamleiders en het afdelingshoofd zullen het afdelingsoverleg vormgeven. Samen zijn we de drijvende kracht achter ruimtelijk onderzoek, het vormgeven van strategische visies en beleid, programmering, afstemming en overleg op het gebied van duurzame en rechtvaardige ruimtelijke ontwikkeling.

De Eisen

  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).  
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn  
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Eis - Beheersing competenties Beheerst de kandidaat de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.
  • Eis - Draaideurconstructie De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar een ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam. Let op antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat heeft een ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam.( KO) Nee, kandidaat heeft geen ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam  
  • Eis - Opleiding De aangeboden kandidaat heeft een relevante WO opleiding afgerond. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als afdelingshoofd binnen een grotere organisatie (400+ medewerkers) in het fysieke domein in de afgelopen 10 jaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsadvisering en planvorming in een duurzame, stedenbouwkundige en/of planologische context in de afgelopen 10 jaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn  

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare werkervaring met het begeleiden van een transitie van een afdeling in de afgelopen 10 jaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring in het politiek-bestuurlijk krachtenveld en de besluitvormingsprocessen.  Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:
  • Toetsing van de competentie: Inspirerend vermogen: Expert
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur aantoonbare ervaring met meerdere veranderopdrachten. Het aantal opdtrachten dient duidelijk te blijken uit het cv. - 5-7 veranderopdrachten - 3-5 veranderopdrachten - 1-2 veranderopdrachten
  • Toetsing van de competentie: Visie: Expert
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 140,- Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.  

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
11 februari 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox