gemeente Wijdemeren

Communicatie adviseur

gemeente Wijdemeren

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor zo’n 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continu in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.

Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in de Gooi- en Vechtstreek, tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!  

Opdracht
De gemeenteraden van Hilversum en Wijdemeren hebben de intentie uitgesproken voor een lichte fusie. Wanneer alles volgens planning verloopt gaat de gemeente Wijdemeren per 1 januari 2027 volledig op in de gemeente Hilversum. Tot die tijd volgen we twee sporen: een wettelijk spoor en een fusiespoor. Hierbij is op verschillende momenten verschillende communicatie nodig. Zowel intern maar vooral ook extern. De eerste fase (t/m februari 2025) zijn we vooral aan de slag met het herindelingsontwerp.

Als Communicatieadviseur word je toegevoegd aan het cluster Communicatie en de ambtelijke fusieprojectgroep. Hierin werken ambtenaren van Hilversum en Wijdemeren samen. Bijvoorbeeld bij het realiseren van een uitgebreid participatietraject voor inwoners, ondernemers en organisaties. Maar ook het adviseren van ons college over een heldere communicatielijn, het bijhouden van de fusiewebsite, social media en andere (inwoners) communicatie horen bij jouw taken.

Als adviseur ben je op de juiste momenten beschikbaar om aanwezig te zijn bij de ambtelijke, bestuurlijke en bewonersbijeenkomsten. Je helpt deze in te vullen, te organiseren en stelt waar nodig persberichten op.

Omdat je vanuit deze positie op veel verschillende plekken meepraat, zowel binnen onze gemeente als daarbuiten, sta je stevig in je schoenen en weet je de belangen van Wijdemeren goed op tafel te brengen. Jij bent ook degene die waar nodig informatie bij elkaar brengt. En je bent degene die de benodigde acties etc. vertaalt naar het Communicatieteam en indien nodig zelf oppakt. Je ziet erop toe dat plannen tijdig zijn voorbereid en de acties goed worden uitgevoerd.

De ervaring leert dat het werk pieken en dalen kent. Enige mate van flexibiliteit, ook in de avonduren (bewonersbijeenkomsten), is naar verwachting nodig om deze opdracht goed in te vullen. Met name in september 2024 is beschikbaarheid bij de vele participatiemomenten een must.

 Competenties

  • Uitstekende adviesvaardigheden;
  • Teamplayer;
  • Communicatief sterk (zowel mondeling als schriftelijk);
  • Resultaatgericht;
  • In staat om verwachtingen, behoeften en wensen te vertalen naar de best passende oplossing.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.

Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op maandag 29 juli 2024. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 26 juli 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Communicatie adviseur.

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met inwonersparticipatie (benoem dit duidelijk in het cv);

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Communicatie, Journalistiek of Letteren;

  • Aantoonbare werkervaring met het organiseren van bewonersavonden (benoem dit duidelijk in het cv);

  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig adviseren op gebied van gemeentelijke herindeling.

  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een (semi)-publieke organisatie;
    Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Communicatieadviseur; (0 pt)
    Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur bij een (semi)-publieke organisatie; (10 pt)
    Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als communicatieadviseur bij een (semi)-publieke organisatie; (20 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox