Provincie Utrecht

Financial Controller (UPLG)

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Context waarin je werkt
In juli 2023 is het concept van het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) ingediend bij het Rijk samen met zes concept-maatregelpakketten. De pakketten bevatten maatregelen die voldoende kansrijk zijn om op korte termijn uit te voeren en die bijdragen aan de UPLG-opgaven op het gebied van water & bodem, natuur, stikstof, klimaat en landbouw.

Inmiddels heeft het Rijk middelen toegekend voor de komende 2 jaar. De provincie Utrecht heeft ca € 249 miljoen aan extra rijksmiddelen ontvangen om de opgaven en doelen voor water, natuur, klimaat en landbouw in ons Utrechts landelijk gebied te realiseren. We gaan de uitvoering integraal oppakken samen met gebiedspartners. 

In deze context ga jij een bijdrage leveren aan het ‘verplichten’ van de middelen om de uitvoering van maatregelen in het landelijk gebied mogelijk te maken. De nadruk ligt daarbij op de eerste 4 maatregelpakketten. Het gaat om tientallen miljoenen per maatregelpakket wat weer is onderverdeeld in deelprojecten. De uitvoering vindt plaats in samenwerking met gebiedspartijen als waterschappen en gemeenten.

Wat ga je doen
Je ondersteunt de budgethouder, de programmamanager UPLG en de procesmanager Maatregelpakketten met het opzetten van de financiële administratie, een rapportage en verantwoordingssystematiek van de verschillende maatregelpakketten. Je draagt zorg voor de benodigd rapportages naar management, bestuur en naar het Rijk wat betreft de financiële voortgang. Daarnaast adviseer je, denk je mee over mogelijkheden en kansen om de beschikbare middelen in korte tijd te ‘verplichten’. Je kijkt samen met de business controllers en de andere financial controllers naar de mogelijkheden om een deel van de werkzaamheden door externe partijen te laten uitvoeren door middel van samenwerkingsovereenkomsten.

Resultaatopdracht

  • Juiste en tijdige financiële administratie

Het zorgdragen voor een juiste en tijdige financiële administratie van het programma UPLG.

  • Juiste, tijdige en volledige financiële verantwoording van het programma UPLG in de SiSa bijlage van de jaarrekening

Het zorgdragen van een juiste, tijdige en volledige SiSa verantwoording aan het Rijk van het programma UPLG met betrekking tot de besteding van de subsidiemiddelen.  

  • Tijdige en juiste bijdrage aan P&C producten

Het coördineren en toetsen van de financiële bijdragen van jouw domein voor de planning & control producten van het programma UPLG, zodat deze tijdig (cf planning) en met goede kwaliteit verwerkt worden in het P&C product.

  • Ondersteuning budgethouders, programmamanager en procesmanager UPLG

Het opstellen van financiële rapportages, maandelijkse bespreking met budgethouders en ondersteuning en advisering bij complexe financiële vraagstukken zodat het management tijdig en op basis van volledige informatie tot besluitvorming kan komen.

Jouw spilfunctie vereist dat je een verbinder bent, die in staat is om soms taaie financiële materie op een eenvoudige wijze bij anderen over te brengen en hen mee te nemen in de processen.

Je bent medeverantwoordelijk voor het uitvoeren van de planning en control cyclus van het UPLG programma van de provincie Utrecht. Je bent hier de essentiële schakel, die de P&C-cyclus binnen het organisatieonderdeel helpt coördineren, aan budgethouders en projectleiders financiële informatie en advies geeft en zorgt voor de complexere financiële mutaties.

Je werkt daarbij nauw samen met de financial controller Landelijk gebied, business controller(s) van het programma en met de financieel beleidsondersteuners.

Jouw belangrijkste werkzaamheden zijn:

  • het coördineren en toetsen van de financiële bijdragen van jouw domein voor de planning en control producten (zoals de kadernota, begroting, voorjaarsnota, najaarsnota, slotwijziging en jaarrekening) en het verzorgen van complexe financiële mutaties;
  • adviseren op financiële vraagstukken, zoals die o.a. verwoord worden in collegevoorstellen;
  • de SiSa verantwoording van de besteding van de subsidiemiddelen van UPLG;
  • ondersteunen van de budgethouders met financiële vraagstukken en hen helpen met de budgetbewaking, o.a. door het opstellen van managementrapportages op diverse thema’s, zoals de voortgang op financiën en personeel;
  • het optimaliseren van het gebruik van de financiële systemen en een vertaling van financiële kaders naar concrete acties binnen het domein;
  • begrotingswijzigingen uitvoeren en indien van toepassing zorgen voor een aansluiting met de projectadministratie in samenwerking met de projectcontrollers;

Je werkt nauw samen met de financial controller Landelijk gebied, businesscontroller(s) van het programma en richt samen met hen de P&C-cyclus in.

Competenties

Persoonlijke eigenschappen

  • Je hebt een flexibele, kritische en dienstverlenende houding, met oog voor details en een grote resultaatgerichtheid
  • Je kunt goed zelfstandig en binnen tijdsplanning werken en bent daarbij stressbestendig
  • Je bent een duidelijke senior, die het vakgebied beheerst en zeer goed kan communiceren met de lijnorganisatie en functionele aanwijzingen kan geven.
  • Je bent creatief en flexibel en denkt oplossingsgericht
  • Je kan over grenzen heen kijken en hebt oog voor het grotere geheel

Vaardigheden

  • Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
  • Je bent nauwkeurig en zorgvuldig in het werk
  • Kan goed schakelen tussen verschillende werkzaamheden en behoudt het overzicht

Kennis

  • Kennis van overheidsfinanciën en van de verschillende bestuurlijke besluitvormingsprocessen
  • Je hebt kennis van en analytisch inzicht in de administratie en de vertaling daarvan in de verschillende P&C producten
  • Je hebt kennis van en bent vaardig met de IT systemen: SAP 4Hana, LIAS en Excel.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

De Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als financieel controller/adviseur bij een gemeente of provincie

De Wensen

  • Een afgeronde financiële opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Ervaring met de beheersing van programma’s bij een gemeente of provincie met een begrotingsomvang van > €200 miljoen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV
  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel controller/adviseur met overheidsfinanciën
  • Aantoonbare werkervaring met de systemen SAP S/4 HANA én LIAS. Benoem dit duidelijk in het CV

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
10 februari 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox