Gemeente Rotterdam

Inkomensconsulent Intake Bijzondere Bijstand

Gemeente Rotterdam

De opdracht­omschrijving

Waar ben jij van?
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen, dit doe je graag face to face op één van onze mooie locaties. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.

Jouw functie
Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Jij hebt daarom passie om Rotterdammers in hun basisbehoefte te voorzien. Je kan een luisterend oor bieden en een klantsituatie adequaat analyseren, zodat je de hulpvraag van de burger én je collega’s van het Jongerenloket goed in beeld kunt brengen. Je rechtvaardigheid en rechtmatigheid is in balans met inlevingsvermogen waardoor je rekening kan houden met de individuele situatie van de burger. Communiceren met mensen met uiteenlopende achtergronden is voor jou geen probleem. Je denkt in oplossingen en bent behulpzaam. Je kan een pittig gesprek voeren, maar blijft de menselijke maat in het oog houden.

Dit ga je doen:

Je behandelt zelfstandig aanvragen Bijzondere Bijstand. Onder ‘behandelen’ valt: onderzoeken, toetsen, beoordelen, interpreteren, gegevens verzamelen en controleren (zo nodig met gesprekken), tijdig beslissen over toekenning of afwijzing van een aanvraag/voorziening/uitkering, de hoogte berekenen en de duur bepalen, gegevens verwerken in geautomatiseerde systemen en dossiers completeren;

Je herkent verdachte situaties, waarin rechtmatigheid mogelijk in het geding komt, beslist of aanvullend onderzoek nodig is en kan dergelijke vraagstukken zelfstandig, adequaat oplossen;

Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving;

Je bent tijdens de aanvraagprocedure voor de burger hun contactpersoon bij de gemeente. Deze contacten kunnen schriftelijk, telefonisch of face-to-face plaatsvinden;

Je haalt informatie bij burgern op over hun persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie, zo nodig via persoonlijk contact;

Je informeert de burgern over de voortgang en het al dan niet toekennen van een uitkering;

Je verstrekt, indien van toepassing, informatie over voorliggende voorzieningen;

Je herkent crisissituaties van burgern en bepaalt passende interventie, zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;

Jouw profiel
Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief werkt planmatig en structureert je eigen werkproces, maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke inkomenssituatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt.

Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen. Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen of neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Want je weet als geen ander hoe je onder tijdsdruk prioriteiten blijft stellen.

De Eisen

  • Je hebt minimaal een hbo-bachelor opleiding afgerond;
  • Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent in het domein Inkomen én aanvragen bijzondere bijstand afgehandeld;
  • Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers;
  • Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond;
  • Je bent in staat om dagelijks op kantoor te werken tijdens de inwerkperiode.

De Wensen

  • Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het afhandelen van aanvragen bijzondere bijstand inzake inrichtingskosten voor uitkeringsgerechtigden en niet uitkeringsgerechtigden;
  • Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Socrates in de afgelopen 2 jaar.
  • Je hebt ervaring en affiniteit met het toepassen van de menselijke maat/individualiseren bij het beoordelen van de aanvragen.
  • Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager, maar dan wel Inkomen, afgerond;
  • Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond;
  • Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond;
  • Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
13 maart 2025 om 06:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox