Gemeente Rijswijk

Projectmanager gebiedsontwikkeling

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2022. De groei gaat na 2022 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Team
Het Team Gebiedsontwikkeling is onderdeel van het Domein Ruimtelijke Ontwikkeling en focust zich op de lopende binnenstedelijke gebiedsontwikkeling in de Stadsas van Rijswijk. De Stadas bestaat uit de (deel)gebiedsontwikkelingen Bogaard Stadcentrum, Kessler Park, Te Werve Oost en Havenkwartier.

Het team bestaat uit projectmanagers, -leiders, omgevingsmanagers en projectsecretarissen.

Het team bestaat sinds kort en is daardoor ook bezig met de inrichting van processen en doorgroei naar een duurzame team.  Om daar te komen is ook inzet van externen van belang; zij hebben een in de opdracht op inhoud ook een coachende en opleidende rol. Daarnaast dragen zij bij aan het professionaliseren van de processen.

Opdracht
De Stadsas is volop in ontwikkeling met de komst van ruim 7500 woningen en voorzieningen. De deelgebieden hebben elk hun eigen karakter. Het Havenkwartier ontwikkelt zich naar een werk en woon omgeving met een fijn verblijfsgebied aan de haven. In Te Werve Oost vindt herstructurering van deze groene en rustige woonomgeving plaats. Kessler Park transformeert van een kantoren locatie naar een levendige woonomgeving met een campus, direct aangrenzend aan het station en goed openbaar vervoer. En het monofunctionele winkelcentrum ‘In de Bogaard’ verkleurt meer en meer naar een groen, levendig, eigentijds stadshart; Bogaard stadscentrum.

Steeds meer projecten gaan van planfase richting uitvoering en vragen om een integrale sturing op doelen en ambities. De functie van projectmanager GO heeft een tijdelijk karakter en de gemeente heeft daar ook geen structurele formatie voor. Het betreft geen regulier werk van de gemeente en een gebiedsontwikkeling is ook na een bepaalde tijd gerealiseerd. In de fase waarin de gebiedsontwikkelingen en de ontwikkeling van het team zich bevindt, heeft de gemeente mensen nodig met aantoonbaar brede kennis en ervaring in gebiedsontwikkeling van groot- middelgroot stedelijke omvang.  

Wij zoeken voor de gebieden Te Werve Oost, Kessler Park en Bogaard stadscentrum projectmanagers. Afhankelijk van mogelijke inzet en specifieke kennis en ervaring zal de projectmanager worden ingezet voor 1) de combinatie Te Werve Oost met Kessler Park (24-32 uur per week) of 2) Bogaard stadscentrum (24 -32 uur per week). De deelgebied zijn projecten met een complexe bestuurlijk-politieke dimensie. Je hebt dan ook ervaring om op strategisch niveau te kunnen functioneren. Je bent gewend om te werken in een multidisciplinair krachtenveld, waarbij er soms sprake is van (meerdere) tegengestelde belangen.

Je bent in staat om vanuit het grotere geheel verschillende projecten te overzien, waarbij je stuurt op de juiste ontwikkeling en volgordelijkheid. Je bent oplossingsgericht en creatief in het vinden van oplossingen. Je gaat met de ontwikkelaars in gesprek over de uitwerking van hun plannen. Je bent hierbij een stevige gesprekspartner en onderhandelaar en houdt het totaalplaatje altijd in het oog. Je stelt, in samenwerking met de collega’s van Grondzaken, anterieure overeenkomsten tussen de gemeente en de externe partijen op en sluit deze af. Je weet wat erbij komt kijken om veranderingen te realiseren, je kunt hierop tijdig anticiperen en weet draagvlak te creëren. Daarnaast stuur je het projectteam en de diverse werkgroepen binnen dit gebied aan en werk je nauw samen met de projectleider openbare ruimte.

Je stelt de periodieke voortgangsrapportages op en bent verantwoordelijk voor de budgetopstelling en budgetbewaking. Samen met de manager Gebiedsontwikkeling zorg je voor goede informatieverstrekking en advisering aan de domeinmanager Ruimtelijke Ontwikkelingen en de wethouder. Je verzorgt en regisseert relevante bestuurlijke besluitvormingsprocessen. Dit alles om een integrale planvorming en -uitwerking tot stand te laten komen en bestuurlijk te borgen. In jouw projecten ben je zelfstandig en functioneer je als centraal aanspreekpunt en in teamverband draag je bij aan de opbouw van het team en de harmonisering van de werkzaamheden tussen de deelgebieden.

Omdat er meerdere partners in het gebied samenwerken en er veel zaken lopen is het belangrijk dat je het gebied en de partijen goed kent en snel kan schakelen.

Wat lever jij concreet op?
Gebiedsontwikkeling kent zowel procesmatige als projectmatige werkzaamheden, allen met als doel om de vastgestelde ambities voor die gebieden te realiseren. Om daar te komen stuur jij alle werkzaamheden aan en zorg je voor je voor bestuurlijke besluitvorming. Daarvoor lever je oa het volgende op:

Projectopdrachten en projectplannen en laat deze vaststellen door de ambtelijk opdrachtgever.Documenten t.b.v bestuurlijke besluitvorming (college en raad) en begeleidt je het proces t/m aan vaststelling.

Dit betreffen ondermeer:

  • (anterieure) overeenkomsten;
  • College- en raadsvoorstellen en raadsinformatiebrieven;
  • Kaderstellende beleidsdocumenten (ontwikkelkaders, BOPA etc);
  • Ontwerpen voor de openbare ruimte;
  • Periodieke voortgangsrapportages voor de (gedelegeerd) ambtelijk en bestuurlijke opdrachtgever.

Gelet op het soort opdracht kan de opdrachtnemer (van deze opdracht) niet bij partijen werken waar de gemeente Rijswijk in de gebiedsontwikkelingen een (contractuele) relatie mee heeft. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit kan periodiek door opdrachtgever worden getoetst en zal ook in het inhuurcontract worden vastgelegd.

Ben jij die energieke en ervaren gebiedsontwikkelaar die een belangrijke bijdrage gaat leveren aan een grote gebiedsontwikkeling in Rijswijk? Kan jij deze complexe transformatie namens de leiden? Dan zoeken wij jou!!

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:
- Doorzetter;
- Samenwerken;
- Coachend;
- Omgevingsbewust.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Omgevingsmanager/Projectmanager/projectleider gebiedsontwikkeling (duidelijk weergegeven in het cv);

De Wensen

  • werkervaring in de afgelopen 10 jaar in het aansturen van multidisciplinaire (project)teams in binnenstedelijke gebiedsontwikkeling en/of gebiedstransformaties, duidelijk weergegeven in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met de aansturing van een gebiedsontwikkeling met een programma van minimaal 2000 woningen in de H10 regio;
  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden en opstellen van een integrale businesscase voor een gebiedsontwikkeling;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als onderhandelaar namens een gemeente of een PPS met marktpartijen (duidelijk weergegeven in het cv middels referentie projecten):
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 het begeleiden van het bestuurlijke vaststellingtraject. duidelijk weergegeven in het cv middels referentie projecten;

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
31 januari 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox