gemeente Landsmeer
max €100 per uur
Noord-Holland
20 uur per week
01 mei 2025
01 mei 2026
Organisatie
Werken bij de gemeente Landsmeer is werken in een gemeente met grote ambities: korte lijnen, informele werkrelaties en grote onderlinge verbondenheid. Met het organisatie ontwikkelplan zijn we gestart om als organisatie in te spelen op veranderingen waarbij we investeren in onze medewerkers, die veel ruimte krijgen om zich verder te ontwikkelen. Van onze medewerkers vragen wij dat zij actief meedenken en werken aan zowel de eigen ontwikkeling als die van de organisatie. Hiertoe biedt de gemeente Landsmeer alle kansen om jezelf te blijven ontwikkelen, nieuwe werkwijzen te ontdekken en te implementeren. Resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheid, pro activiteit, verbinden en communicatie zijn hierbij onze sleutelwoorden.
Opdracht
Wij zijn op zoek naar een professional die de rol als ambtelijk secretaris van de externe, onafhankelijke bezwaarschriftencommissie invult, zodat de rechtsbescherming van onze inwoners gewaarborgd blijft. De secretaris vormt het aanspreekpunt voor de leden van de commissie, onze inwoners en de ambtelijke organisatie. De bezwaarschriftencommissie behandelt bezwaarschriften op een zeer breed terrein: ruimtelijke ordening, algemeen bestuursrecht, vergunningverlening, handhaving, subsidies, de Woo, de AVG, het sociaal domein, horeca & evenementen etc.
De bezwaarschriftencommissie houdt circa eens in de maand een hoorzitting. Deze hoorzittingen zijn gepland op de dinsdag- of woensdagavond. Je vervult daarbij de rol van secretaris van de bezwaarschriftencommissie. Je ondersteunt de commissievoorzitter en commissieleden op een proactieve en professionele wijze zowel procedureel als inhoudelijk. De bezwaarschriftencommissie brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad of de burgemeester.
De werkzaamheden van de secretaris bestaan voornamelijk uit:
- Het op orde brengen van het dossier;
- Als onafhankelijk gesprekspartner pre-mediationgesprekken voeren met bezwaarmaker(s) en vertegenwoordiger van het bestuursorgaan en hiervan waar nodig verslag opstellen;
- Voorbereiden van de hoorzitting (ontvangstbevestiging sturen, ontvankelijkheid toetsen, inplannen zittingen, uitnodigingen zittingen versturen etc.);
- Optreden als secretaris tijdens de zitting van de (externe onafhankelijke) bezwaarschriftencommissie (gemiddeld 1x per maand op dinsdag- of woensdagavond);
- Notuleren van de hoorzittingen en deelnemen aan de beraadslaging van de bezwaarschriftencommissie;
- Bewaken van termijnen waarbinnen bezwaarschriften moeten worden afgehandeld;
- Het opstellen van een concept advies van de bezwaarschriftencommissie en dit in verdere afstemming met de bezwaarschriftencommissie tot een definitief advies maken;
- Het in overleg met de bezwaarschriftencommissie opstellen van een jaarverslag;
- Het onderhouden van het contact met de organisatie over het dossier, de termijnen en het advies.
Je bent mede verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt verloop van de ‘bezwaarschriftenstroom’ en houdt de werkvoorraad en de termijnen van jouw zaken in de gaten.
Competenties
Wij zoeken een jurist die verantwoordelijkheid durft te nemen en afspraken nakomt. Je denkt in pragmatische oplossingen en niet in problemen en werkt vanuit een open en positieve grondhouding. Daarbij ben je je bewust van je omgeving: zowel binnen als buiten de organisatie. Je beschikt over politiek bestuurlijke sensitiviteit. Je blijft op de hoogte van de ontwikkelingen op je vakgebied (jurisprudentie) en helpt mee deze toe te passen in het eigen werkveld. Je beschikt over overtuigingskracht en een goed analytisch en organiserend vermogen. Daarnaast communiceer je intern en extern uitstekend in de Nederlandse taal zowel schriftelijk als mondeling.
Je past onze kernwaarden zelf toe, bent daarop aanspreekbaar en in staat om anderen hierop aan te spreken:
Je toont eigenaarschap:
Neemt verantwoordelijkheid;
Komt afspraken na;
Werkt discreet en vertrouwelijk;
Voorbereiding is 90% van het succes.
Je bent eigentijds en vernieuwend:
Denkt in mogelijkheden;
Leert en ontwikkelt zich;
Je werkt inclusief:
Werkt samen;
Praat met en niet over medewerkers.
Je bent benaderbaar:
Waardeert en spreekt aan;
Past de communicatie aan de gesprekspartner aan;
Luistert en verwelkomt meningen.CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen:
In overleg, maar beschikbaar in het gemeentehuis op de zittingsdagen, doorgaans op dinsdag- of woensdagavond (18 tot 22 uur).
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 1 april 2025 van 16.00 uur tot 18.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 19 maart 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 20 maart 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox