BLNP

Secretaris commissie bezwaarschriften / juridisch adviseur

BLNP

  • max €85 per uur

  • Utrecht

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 02 september 2024

  • 01 december 2024

De opdracht­omschrijving

Secretaris commissie bezwaarschriften

Als secretaris van de commissie bezwaarschriften ondersteun je vanuit de gemeente de onafhankelijke, externe adviescommissie bezwaarschriften.
Inwoners die het niet eens zijn met een besluit van de gemeente kunnen hiertegen bezwaar maken. De secretaris beoordeelt het bezwaarschrift bij binnenkomst en bekijkt of het bezwaar door bemiddeling tussen bezwaarmaker en de gemeente kan worden opgelost. Als de bemiddeling het bezwaar niet wegneemt of mogelijk is, volgt de formele bezwaarprocedure via de commissie bezwaarschriften.

De commissie adviseert het college of de burgemeester (het bestuursorgaan) over ingekomen bezwaarschriften, zodat er een integrale heroverweging plaatsvindt binnen de wettelijke termijnen. Als secretaris stel jij het (concept)advies op, dat je vervolgens voorlegt aan de voorzitter en de commissieleden. De hoorzittingen van de commissie vinden één keer per twee weken plaats op dinsdagavond of donderdagmiddag.

De volgende werkzaamheden behoren in ieder geval tot het takenpakket van de secretaris commissie bezwaarschriften/juridisch adviseur. Je treedt op als secretaris tijdens de zitting van de adviescommissie bezwaarschriften. Je bereidt de zitting voor, stelt een conceptadvies op en in verdere afstemming kom je tot een definitief advies. Daarnaast ben je onder andere verantwoordelijk voor:

  • De overall voortgang van de bezwaren.
  • Het inhoudelijk voorbereiden van het proces van hoorzitting en advisering. Na de hoorzitting maak je het inhoudelijk advies en dit bespreek je met de commissie.
  • Het regelmatig voeren van inhoudelijk overleg met de leden en voorzitter van de commissie bezwaarschriften over het inhoudelijk advies.
  • Je bent onafhankelijk gespreksleider bij het voeren van een informeel gesprek tussen bezwaarmaker(s) en de ambtenaar van de betreffende afdeling.
  • Het toetsen van bezwaren aan wet- en regelgeving en beleid (formeel en materieel), ontvankelijkheid, inhoudelijke afweging van belangen van bezwaarmaker, gemeente en eventuele derde-belanghebbende.
  • De commissie bezwaar maakt jaarlijks een jaarverslag. Samen met je collega's ben je verantwoordelijk voor het voorbereiden en opstellen van dit verslag.

De vergaderingen van de commissie zijn 1x in de week / 1x in de 2 weken afwisselend op dinsdagavond en donderdag middag. De werkzaamheden van secretaris zullen circa 20 uur in beslag nemen. Daarnaast fungeer je voor circa 4 uur als juridisch adviseur als plaatsvervangend heffings- en invorderingsambtenaar, zorg je voor de afhandeling voor de bezwaarschriften tegen leges en naheffingsaanslagen en coördineer je de wijzigingen van de APV.

Beoordelingscriteria:
Eisen:

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als secretaris van een bezwaarschriftencommissie bij een gemeente;
  • Aantoonbare kennis van de Awb en de gemeentewet (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van Rechten.

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als secretaris van een bezwaarschriftencommissie bij een gemeente;

  • Aantoonbare kennis van de Awb en de gemeentewet (benoem dit duidelijk in het cv);

De Wensen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox