Gemeente Alphen aan den Rijn

Schuldhulpverlener

Gemeente Alphen aan den Rijn

De opdracht­omschrijving

Organisatie
De Gemeente Alphen aan den Rijn is een gemeente met meer dan 100.000 inwoners en ligt midden in het Groene Hart. De bewoners wonen in de stad Alphen aan den Rijn - met alle stedelijke voorzieningen - of juist in één van de kernen - met de rust en ruimte van het natuurlijk landschap. De dienstverlening aan onze bewoners en bedrijven staat. De gemeentelijke organisatie is dichtbij: op straat in de wijken en de dorpen, in het gemeentehuis en digitaal. De medewerkers zijn de ambassadeurs van de gemeente. Zij zijn professioneel en integer. Bewoners en bedrijven worden snel en goed geholpen. De gemeente werkt vanuit een stevige basisdienstverlening en levert daarnaast maatwerk.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Spreekt jou dat aan? Kom dan werken in Alphen aan den Rijn, een groene stad met lef. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Onze organisatie bestaat uit meerdere onderdelen die allen een unieke bijdrage leveren aan onze opgaven en gemeentelijke dienstverlening. Een groot aantal collega’s werkt aan maatschappelijke opgaven in uiteenlopende vakgebieden. Je krijgt bij ons de kans om op basis van je talent ingezet te worden voor die opgaven en deel uit te maken van diverse samengestelde teams.

Het Serviceplein
De afdeling Serviceplein staat voor excellente, integrale en laagdrempelige dienstverlening rond werk, inkomen, welzijn, scholing en zorg aan inwoners die ondersteuning nodig hebben zodat ze beter kunnen participeren in onze gemeente. Er werken ongeveer 125 mensen op de afdeling bij verschillende vakdisciplines. Deze vakdisciplines zijn ondergebracht in 5 multidisciplinaire teams die wijkgericht werken. De teamleiders sturen de vakdisciplines aan, en faciliteren het wijkgericht werken van de multidisciplinaire teams. 

Wij investeren in onze mensen en systemen om de dienstverlening effectief en efficiënt uit te kunnen voeren. De medewerkers worden daarbij uitgedaagd om ook buiten de lijnen te kleuren en maatwerk te leveren waar dat kan en wenselijk is. Dat betekent dat zij samen met bewoners en organisaties naar oplossingen zoeken.

Opdracht
Je bent een allround schuldhulpverlener met ruime en recentelijke ervaring met fase 1 en 2 binnen de schuldhulpverlening.

Schuldregelen
Wij voeren fase 1, 2, 3, budgetcoaching en budgetbeheer zelf uit. Je bent in staat om een zelfstandige caseload te draaien. Je bent werkzaam bij het Serviceplein als schuldhulpverlener en hebt de volgende taken:

  • Zelfstandig afhandelen van intake aanvragen schuldhulpverlening
  • Uitvoeren van de intakefase
  • Zelfstandig uitvoeren van een schuldenregeling (fase 1, 2 en 3)
  • Vaststellen van het uitgaven en schuldenpatroon van de inwoner en vaststellen van mogelijke problemen en oorzaken.
  • Opstellen van plan van aanpak en rapportages
  • Het stabiliseren van financiële situaties van inwoners
  • Toepassen crisisinterventie (ontruiming/ afsluiting van water of energie)
  • Doorverwijzen naar andere instanties indien nodig (bijvoorbeeld voor Maatschappelijk Werk) en het bewaken van het traject
  • Berekenen van het Vrij Te laten Bedrag (VTLB).

Je bent bekend met motiverende gesprekstechnieken en stuurt hiermee op de zelfredzaamheid van de inwoner.

Je hebt een klantgerichte instelling en bent gericht op samenwerking. Je kan snel onze werkwijze eigen maken en zelfstandig een caseload draaien. Je hebt de juiste motivatie en creativiteit om te komen tot goede prestaties. Kwaliteit staat bij jou hoog in het vaandel, wat zich vertaalt in het denken in kansen en mogelijkheden om verder te kunnen verbeteren.

Competenties

  • Stressbestendig;
  • Accuraat;
  • Balans tussen ziel en zakelijkheid kunnen behouden;
  • Goed kunnen samenwerken;
  • Proactieve houding ;
  • Geconstateerde problemen en hindernissen kunnen omzetten in oplossingen;
  • Grenzen durven stellen;
  • Assertief ;
  • Flexibel.

Functieschaal/uurtarief
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 3 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg met kandidaat.
Is hybride werken mogelijk? Ja

 

De Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het zelfstandig draaien van een caseload in fase 1 en/of 2;

De Wensen

  • Uiterlijk beschikbaar per maandag 7 april 2025;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als schuldhulpverlener bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het systeem Allegro;
  • Maximaal uurtarief van €80,00 exclusief btw, inclusief kosten woon- en werk verkeer.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
25 maart 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox