gemeente Utrecht

Senior projectmanager openbare ruimte (welgelegen den hommel)

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland met een verwachte groei naar 450.000 inwoners in 2040. In de door de raad vastgestelde ‘Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040’ staat hoe Utrecht de komende 20 jaar wil inzetten om de verwachte groei op een gezonde wijze te faciliteren. Utrecht ontwikkelt zich tot een ’10 minuten-stad’, waar openbaar vervoer, groen, winkels, sport, cultuur en andere dagelijkse voorzieningen ‘binnen 10 minuten afstand’ in de buurt zijn. De groei zal vooral binnenstedelijk worden gerealiseerd. 

We zoeken een ervaren senior-projectmanager voor het leiden van grote integrale en complexe projecten in de openbare ruimte. Projecten met een investeringsomvang tussen de € 10 miljoen en €30 miljoen. Je zult je bezighouden met complexe projecten in de openbare ruimte met een veelal een combinatie van vraagstukken op het gebied van onderhoud, mobiliteit, klimaatadaptatie, vergroening en boven- en ondergrondse infrastructuur. Projecten met een significante invloed op de leefomgeving. 

Opdrachtomschrijving
Als projectmanager openbare ruimte werk je in eerste instantie aan de transformatie van het deelgebied Welgelegen en de Hommel. In de visie Welgelegen uit 2014 is aangegeven dat de ambitie voor Welgelegen is om een stedelijk woongebied te worden in de luwte van de stad, met een menging van functies, een hogere dichtheid en kwalitatief goede openbare ruimte. De doelstelling van het project is de vervanging van de riolering en zoveel mogelijk werk met werk maken, zodat zoveel mogelijk beleidsdoelstellingen worden gehaald op het gebied van klimaatadaptatie, groen, verkeersveiligheid, verblijven en wegonderhoud. Je stuurt op geld, tijd, kwaliteit, risico's en draagvlak in de projectomgeving. Je doet dit in nauwe samenwerking met je collega-projectleiders.

Als senior projectmanager Openbare Ruimte heb je de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
•    Leidinggeven aan IPM-projectteam. Binnen het dit team ben je primair eindverantwoordelijk voor het bereiken van het projectresultaat. Je stuurt het team aan, bewaakt onderlinge raakvlakken, bewaakt en versterkt het teamgevoel en onderlinge samenwerking.
•    (zowel mondeling als schriftelijk) rapporteren en adviseren aan interne opdrachtgever(s), stuurgroep(en) en het bestuur over de voortgang en haalbaarheid van projecten.
•    Leveren van inhoudelijke expertise in de projectgroep, waaronder de advisering over (afwijkingen ten opzichte van) het ontwerp op het gebied van planning, financiën, risico’s, uitvoerbaarheid en acceptatie.
•    Zorgdragen voor een plan van aanpak (projectplan) dat je hanteert als richtlijn tijdens de uitvoering van het project.
•    Zorgdragen voor de projectbeheersing en voortgangsrapportages.
•    Realiseren van een gedragen uitvoerbaar ontwerp binnen de projectgroep, de aangesloten stakeholders en de omgeving.
•    Zorgdragen voor een integraal contract, het aanbestedingsproces en de realisatie (inclusief oplevering en overdracht).

Wij zoeken een stevige senior-projectmanager die samen met onze collega’s en externe partners zorgdraagt voor de voorbereiding en realisatie van onze projecten en die daarbij rekening houdt met bestaande maatschappelijke wensen en belangen.

Resultaat van de opdracht 
-    VO - 2025
-    DO - 2025
-    Contractering – aanbesteden en gunning - 2026

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
•    Ervaring met het omgaan met strijdige belangen binnen en buiten projecten.
•    Communicatief; goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, in de Nederlandse taal.
•    Verbindend leiderschap.
•    Samenwerken.
•    Daadkracht.
•    Gestructureerd.
•    Bestuurlijk sensitief.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten 
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. 
 
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. 

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.  
  
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.  
 
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.  
  
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.  

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde hbo-opleiding op het gebied van civiele techniek /weg- en waterbouw:
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met projectbeheersing in een gemeentelijke context:
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?

De Wensen

  • De kandidaat heeft een opleiding aangevuld met vakinhoudelijke opleidingen op het gebied van civiele techniek en projectmanagement:
  • De kandidaat heeft minimaal 15 jaar ervaring in het leiden van complexe civieltechnische projecten in een stedelijke omgeving: - Minder dan 10 jaar ervaring - 10 tot 15 jaar ervaring - 15 jaar of meer ervaring
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring bij gemeenten met meer dan 100.000 inwoners:
  • De kandidaat heeft ervaring met projectmanagement volgens de IPM-methodiek:
  • De kandidaat heeft minimaal 6 jaar aantoonbare ervaring met adviseren aan politiek en bestuur. Je hebt ervaring om dit in het politieke speelveld in goede banen te leiden: - Minder dan 6 jaar - 6 jaar of meer
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met contractmanagement en kennis van uiteenlopende contract- en aanbestedingsvormen:
  • Beschrijf een voorbeeld van een integraal project in de openbare ruimte., waaraan je als projectmanager hebt gewerkt. Geef hierbij aan hoe je verbindend leiderschap in de praktijk hebt gebracht (gebruik hiervoor maximaal 300 woorden):
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 135,00 Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname
  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
28 maart 2025 om 09:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox