Waterschap Noorderzijlvest

Teammanager financiën en inkoop

Waterschap Noorderzijlvest

  • max €132 per uur

  • Groningen

  • 36 uur per week

  • Inkoop
  • 15 april 2025

  • 01 januari 2026

De opdracht­omschrijving

Waterschap Noorderzijlvest zorgt in een groot deel van Groningen, in Noord- en Midden-Drenthe en in een stukje Friesland voor veilig leven met water, schoon water, gezuiverd water en voldoende water in elk seizoen. Voor onze 350 medewerkers gaat een gezonde en toekomstbestendige leef-, woon- en werkomgeving van de ongeveer 383.000 inwoners in ons gebied boven alles. Dit vraagt om gedreven professionals die uitblinken in hun eigen vakgebied en passie.

Ben jij die verbindende teammanager met een natuurlijke politiek-bestuurlijke sensitiviteit die de afdeling Financiën en Inkoop naar een toekomstbestendige bedrijfsvoering leidt? Schakel jij vanuit een initiatiefrijke geest en proactieve houding soepel tussen verschillende strategische, tactische en operationele vraagstukken? En weet jij met jouw coachende leiderschapsstijl anderen in hun kracht te zetten om een wezenlijke bijdrage te leveren aan een natuurlijk en duurzaam waterbeheer?  

Voor het team Financiën en Inkoop zoeken we tijdelijk een Teammanager Financiën en inkoop voor 36 uur per week

Bij Waterschap Noorderzijlvest werken we elke dag aan schoon en voldoende water, droge voeten en een veilige omgeving voor inwoners van Groningen, Noord- en Midden-Drenthe en een stukje Friesland. Veiligheid, innovatie en samenwerking staan centraal. Hierbij wordt rekening gehouden met de goede invulling van de maatschappelijke functies die door het watersysteem bediend worden. De focus ligt op klimaat-klaar blijven en een natuurlijker, duurzamer waterbeheer waarbij innovatie, duurzaamheid en samenwerking belangrijke pijlers zijn. Daarbij spelen financiën en inkoop een essentiële rol: zonder goed financieel beheer kunnen wij onze maatschappelijke taken niet optimaal vervullen.

Wat ga je doen?
Als Teammanager Financiën en Inkoop leid je een team van ongeveer 15 professionals en je bent meewerkend voorman. Jullie zorgen samen voor een efficiënte en toekomstbestendige bedrijfsvoering. In een tijd van grote veranderingen, zoals de implementatie van een nieuw belastingstelsel, vernieuwd financieel beleid en een nieuw bedrijfsinformatiesysteem, is jouw rol van strategisch belang. Je krijgt de kans om deze transities te begeleiden en impact te maken op het beleid en de uitvoering.
En verder:

  • Je bent de schakel tussen de organisatie, de directie en de portefeuillehouder financiën binnen het bestuur.
  • Je geeft leiding aan de afdeling Financiën en Inkoop en zorgt ervoor dat het team optimaal functioneert.
  • Je levert een strategische bijdrage aan de planning & control-cyclus en rapporteert aan het MT en bestuur.
  • Samen met de concerncontroller zorg je voor een efficiënte inrichting en continue verbetering van financiële processen en controles.
  • Je begeleidt de afdeling in het effectief toepassen van het Three Lines Model en zorgt voor een stevige basis in risicobeheersing en compliance.

Kandidaatomschrijving

We zoeken een ervaren leidinggevende met een sterke visie op financiën en bedrijfsvoering. Jij weet hoe je teams motiveert en zorgt ervoor dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen en excelleren in hun vak. Je schakelt moeiteloos tussen strategische, tactische en operationele vraagstukken en hebt een scherp oog voor bestuurlijke verhoudingen.
Je herkent jezelf in de volgende eigenschappen:

  • Verbindend en samenwerkingsgericht: Je weet hoe je verschillende belangen samenbrengt en werkt constructief met interne en externe stakeholders. 
  • Coachend en inspirerend leiderschap: Je stimuleert groei en ontwikkeling binnen je team en geeft medewerkers de ruimte om hun kwaliteiten te benutten.
  • Politiek-bestuurlijk sensitief: Je begrijpt de dynamiek van een overheidsorganisatie en kunt effectief opereren binnen dit speelveld.
  • Analytisch en oplossingsgericht: Je hebt een scherpe blik op financiële processen en weet verbeteringen te initiëren en door te voeren.
  • Besluitvaardig en toekomstgericht: Je neemt verantwoordelijkheid en draagt actief bij aan de transities binnen de organisatie.

Indexering tarief:
Het door u aangegeven tarief kan na minimaal 12 maanden jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de CBS prijsindex (CBS indexering, Dienstenprijzen, commerciële dienstverlening en transport, Architecten en Ingenieurs (71), waterbouw (711216)). 
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83760NED/table?ts=153364363669W

Interviewplanning

Het waterschap nodigt maximaal 3 kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek op 10 april 2025. Wij verzoeken de kandidaten uitdrukkelijk rekening te houden met deze periode.

Wanneer u op 8 april 2025 voor 12.00 uur nog geen uitnodiging heeft ontvangen via het DAS Groningenhuurtin.nl, behoort u niet tot de eerste selectie voor de gespreksronde.
Contact over de opdracht en/of de procedure loopt uitsluitend via het DAS Groningenhuurtin.nl. Wij verzoeken u dan ook geen contact met het waterschap op te nemen.

Heeft u zich nog niet geregistreerd als aanbieder op www.Groningenhuurtin.nl, dan adviseren wij u hiervoor op korte termijn zorg te dragen. U kunt helaas zonder registratie géén offertes indienen voor de lopende opdrachten. Na goedkeuring van de registratie kunt u via www.Groningenhuurtin.nl offertes indienen voor nieuwe opdrachten.

Toelichting op rooster

in overleg

De Eisen

  • WO diploma Op cv aantoonbaar een WO diploma.
  • Ervaring met P&C-processen en projectmatig werken Ervaring met P&C-processen en projectmatig werken.
  • kennis en ervaring met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) kennis en ervaring met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV)

De Wensen

  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De kandidaat wordt gedurende het gesprek getoetst op de gevraagde kennis, ervaring en competenties zoals beschreven in de kandidaat en/of opdrachtomschrijving. Daarnaast wordt er beoordeeld of de kandidaat past binnen de organisatie en/of er een klik is met de kandidaat. De kandidaat waarop de keuze valt, scoort 25% voor het gesprek. De kandidaten die afgewezen worden naar aanleiding van de gevoerde gesprekken, scoren 0% voor het gesprek.
  • Ervaring in een bestuurlijke of politieke omgeving is een sterke pre. Ervaring in een bestuurlijke of politieke omgeving is een sterke pre.
  • Motivatiebrief Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De brief dient door de kandidaat zelf geschreven te worden. De kandidaat dient gemotiveerd aan te geven waarom hij/zij geschikt is voor deze opdracht en voldoet aan de competenties (door middel van voorbeelden). De brief wordt door de opdrachtgever getoetst aan de hand van de omschreven functietaken en/of competenties zoals verwoord in de kandidaat- en/of opdrachtomschrijving.
  • Ervaring in een leidinggevende functie binnen financiën, bedrijfsvoering en/of inkoop. Ervaring in een leidinggevende functie binnen financiën, bedrijfsvoering en/of inkoop.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
04 april 2025 om 15:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox