Rijkswaterstaat

Adviseur integrale veiligheid-afdeling scheepvaartverkeersmanagement civ

Rijkswaterstaat

De opdracht­omschrijving


Algemene Opdrachtomschrijving:

Als projectadviseur integrale veiligheid (PIV) ondersteun jij het programmateam en de Technisch Manager op de relevante veiligheidsdomeinen op het programmaniveau volgens de normen en richtlijnen op dit gebied van RWS, en de doorvertaling en implementatie hiervan naar de
verschillende (deel)projecten.
Je bent verantwoordelijk voor het actief uitdragen van de (project)veiligheidsambitie. Je signaleert veiligheidsrisico’s en afwijkingen en denkt mee over passende oplossingen.
Je past wetgeving en (landelijke) kaders toe en adviseert en beoordeelt daarbij namens Rijkswaterstaat het proces en de producten van het ingenieursbureau voor de planfase en doet in een later stadium voorbereidende werkzaamheden voor de marktbenadering. Daarnaast begeleid
je daarna ook de realisatiefase met uitwerking van het ontwerp en de uitvoering tot en met
oplevering.
Het programmateam zoekt een inhoudelijk deskundige, zelfstandige en ervaren adviseur integrale veiligheid. Gezien de fase waarin de programma’s zich bevinden gaat de voorkeur uit naar een kandidaat die ervaring heeft in projecten die zich zowel in de ontwerp- en (contract)
voorbereidingsfase bevinden.
De producten worden opgeleverd aan de Technisch Manager (tevens aangesteld als Coördinator Ontwerp). De projectadviseur integrale veiligheid (PIV) is voor deze expertise het aanspreekpunt voor het gehele projectteam en de gesprekspartner voor de opdrachtnemer(s).
Opdracht Programma IA HLD/ OCB-HLD
In 2014 is het beheer van de Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl (HLD) van de provincies Friesland en Groningen overgegaan naar Rijkswaterstaat. De huidige industriële automatisering, de techniek ten behoeve van het bedienen en besturen van bruggen en sluizen, nadert het einde van de technische
levensduur.
De Regio Noord Nederland heeft CIV opdracht verleend voor het uitvoeren van een planuitwerking Industriële Automatisering Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl (hierna IA-HLD).
Programma IA HLD geeft invulling aan de opdracht door uniforme onderhoudbare en toekomst vaste centrale bediening (“bediening op afstand”) te ontwikkelen en te realiseren voor de beweegbare bruggen en sluizen op de HLD.
De opdracht bevat de volgende onderdelen:
- Een werkend IA-hoofdontwerp voor alle beweegbare bruggen op de HLD.
- Een delta-analyse tussen huidige IA en IA-hoofdontwerp voor de beweegbare bruggen en sluiscomplexen op de HLD.
- Een realisatieplan voor de invoering van het IA-hoofdontwerp op 13 beweegbare bruggen en 4 sluiscomplexen op de HLD.
Project OCB HLD (Ontwerp Centrale Bediening voor de Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl) is een deelproject binnen de Planuitwerking. Het hoofddoel van het project OCB HLD is het realiseren van een ontwerp voor centrale bediening van de objecten op de HLD en het in de praktijk aantonen van de goede werking hiervan.
Dit aantonen wordt gedaan door implementatie van het ontwerp op 1 beweegbare brug in het Friese deel van de vaarweg en het realiseren van een bediencentrale voor bediening op afstand. De deliverables van het project zijn samen met de uit te voeren delta-analyses op de objecten
belangrijke input voor een realisatieplan voor de uitrol van het ontwerp op de hele HLD.
Het project levert:
- Een ontwerp voor de IA voor bediening van beweegbare bruggen op de HLD.
- Een bediengebouw inclusief inrichting voor bediening en testen.
- Een aantoonbare goede werking van het ontwerp door:
Implementatie van de IA op 1 beweegbare brug.
Realisatie van bediening op afstand van deze brug vanuit het bediengebouw.
Versie 2021-07
Testen van het IA-ontwerp inclusief bediening op afstand.
- Input voor de doorontwikkeling van het ontwerp t.b.v. alle bruggen op de HLD.
Wil jij vanuit de expertise integrale veiligheid een bijdrage leveren aan project OCB-HLD? Dan is deze vacature een mooie kans om in te stappen.

Resultaat opdracht:

Levert producten op het gebied van integrale veiligheid aan de Technisch Manager in diens rol van Coördinator Ontwerp (CO) en overige taken vanuit het KIViP (zie versie 3.4.0).
Het gaat om de volgende producten:
- Het organiseren en geven van voorlichtingsbijeenkomsten over de borging van veiligheid in het primair proces Aanleg in algemene zin;
- Het aanleveren van veiligheidsrisico’s ten behoeve van het risicomanagement;
- Levert toets- en beoordelingsverslagen ten behoeve van systeemgerichte contractbeheersing (indien SCB van toepassing);
- Voeren klanteis gesprekken en vastleggen klanteisen intern en extern om de integrale veiligheid te borgen.
- Organiseren en houden van Safety Walks door Opdrachtgever en Opdrachtnemer; incl. verslaglegging;
- Melden, registreren en afhandelen van incidenten waarbij RWS-ers zijn betrokken;
- Beantwoorden van specifieke vragen op het gebied van integrale veiligheid (= vraag gestuurd advies);
- Opstellen IVP en RI&E ontwerpfase of toetsen indien door ingenieursbureau opgesteld;
- Indien nodig escaleren en rapporteren in situaties waarin de veiligheid onvoldoende wordt
geborgd.

Meest essentiële competenties:
- Analytisch en onderzoekend vermogen
- Besluitvaardigheid
- Communicatief vermogen
- Leiderschap
- Organisatie- en omgevingsbewustzijn
- Reflectief vermogen
- Resultaatgerichtheid
- Samenwerken

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde HBO opleiding, in de richting van integrale veiligheidskunde of hogere veiligheidskunde, óf minimaal een afgeronde HBO opleiding aangevuld met middelbare veiligheidskunde.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met het beïnvloeden en ontwikkelen van de veiligheidscultuur in een projectorganisatie in een rol van KAM-coördinator, veiligheidscoördinator, coördinator ontwerpfase, V&G coördinator en/of veiligheidskundige etc.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 5 jaar ervaring met het zelfstandig toepassen van wet- en regelgeving op het gebied van (arbeids-)veiligheid. Bijv. bij het opstellen van een RI&E, het adviseren op een veiligheidskundig issue etc.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring als veiligheidsadviseur aan opdrachtgeverszijde.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 3 jaar ervaring met onderhouds- en renovatieprojecten in GWW en/of beweegbare bruggen.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar kennis van en ervaring met specifieke onderstaande veiligheidsdomeinen: nautische veiligheid, verkeersveiligheid, constructieve veiligheid, machine veiligheid.
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over aantoonbare kennis van en ervaring met renovatie en vernieuwing van beweegbare bruggen.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar kennis van en ervaring met grote hijswerkzaamheden (vanaf pontons).
  • Mate waarin de kandidaat beschikt over de genoemde competenties en vaardigheden (toetsbaar op basis van cv, motivatiebrief en/of mogelijk sollicitatiegesprek).
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met betrekking tot Chroom VI in relatie tot arbeidsveiligheid.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
19 februari 2025 om 13:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox