Het Kadaster

Junior jurist (2x)

Het Kadaster

  • max €120 per uur

  • Gelderland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 maart 2025

  • 28 februari 2026

De opdracht­omschrijving

LET OP!! Dit is een detacheringsopdracht met een driepartijenovereenkomst.
De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Indien dit om welke reden dan ook niet mogelijk is, wordt uw inschrijving terzijde gelegd. 


Op deze driepartijenovereenkomst is de Waadi van toepassing. Er zal daarom worden gecontroleerd op de vereiste registratie conform artikel 7a lid 1 van de Waadi.

 

 

Het Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Omschrijving werkzaamheden
Het team Juridische Bewaring en Landinrichting (JBL) is op zoek naar een junior jurist (2x). Het team Juridische Bewaring en Landinrichting is een afdeling binnen Data Governance en maakt deel uit van de directie Data, Governance en Vernieuwing.

Het team JBL is nauw betrokken bij de primaire taken van het Kadaster maar wordt ook buiten het Kadaster (zelfs buiten de landsgrenzen) als expertise-eenheid erkend en gezien als vraagbaak en kennis- en sparringpartner.

De junior jurist zal hoofdzakelijk worden ingezet aan de bewaarderstelefoon. Bij de bewaarderstelefoon kunnen klanten en interne medewerkers terecht met vragen ten aanzien van complexe juridische vraagstukken. De bewaarderstelefoon is gedurende werkdagen dagelijks van 9.00 - 17.00 uur bereikbaar. Per dag komen gemiddeld 75 telefonische vraagstukken binnen die in behandeling worden genomen, gelogd en diezelfde dag beantwoord.

Ook kan de junior jurist worden ingezet voor de werkzaamheden in het verzoek tot verbetering proces (VTV-proces) die voortvloeien uit de inwinnings- en bijwerkingstaken in de Basisregistratie Kadaster. In dit proces kunnen klanten (notarissen) en interne medewerkers terecht met vragen ten aanzien van complexe juridische vraagstukken over het door de bewaarder gedane verzoek tot verbetering, de wijze van verbeteren en de vragen die daarover zijn gerezen. Hiervoor is kennis van de Algemene wet bestuursrecht een pré.
Daarnaast kan de junior jurist worden ingezet voor het uitvoeren van kwaliteitscontroles en het rapporteren hierop.

Tevens zal de junior jurist worden ingezet voor het maken van Aanwijzingen Bewaarders, modellen en opleidingsmateriaal en zal hij worden ingezet voor het bijhouden van jurisprudentie en literatuuronderzoek.

Wij zoeken een junior jurist, die enthousiast wordt van optimale serviceverlening aan onze in- en externe klanten, met een ijzersterk inlevingsvermogen en uitstekende communicatieve vaardigheden.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • Het geven van richtlijnen, aanwijzingen en adviezen met betrekking tot de openbare registers en Basisregistratie Kadaster, alsmede juridische en vakinhoudelijke informatieverstrekking.
  • Het ondersteunen van de interne organisatie bij de toepassing van de Kadasterwet en andere relevante regelgeving.
  • Het voorbereiden van beslissingen met betrekking tot inschrijvings- en registratievraagstukken.
  • Het functioneel aansturen en het begeleiden van andere medewerkers aan de bewaarderstelefoon of medewerkers betrokken bij het VTV-proces.
  • Het zijn van juridisch inhoudelijke aanspreekpunt voor onze in- en externe klanten aan de telefoon of per e-mail.
  • Het zelfstandig behandelen van rechtszekerheids-, vastgoed- en geodata vraagstukken, voorzover dit past binnen de huidige kaders en richtlijnen. Voor vraagstukken die niet binnen de huidige kaders en richtlijnen opgelost kunnen worden wordt afstemming gezocht met een verantwoordelijk bewaarder.
  • Het doen van kwaliteitscontroles en het rapporteren hierop.

De op te leveren resultaten zijn

  • Juridisch complexe vraagstukken met betrekking tot registratieve werkzaamheden worden correct afgehandeld.
  • Het correct, helder en foutloos schriftelijk vastleggen van de klantvraag en de afwikkeling daarvan in de loggingssystemen.
  • Bewaarders worden effectief ondersteund bij het stellen van de juridische kaders in projecten waarbij wordt toegezien op de handhaving van deze kaders.

De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 28-02-2026 voor 28-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met eenmaal 1 jaar De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

De Eisen

  • Kennis van de Algemene wet bestuursrecht een pré.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 maart 2025 tot en met 28-02-2026 voor 28-36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met eenmaal 1 jaar De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Aangeven of aan deze eis kan worden voldaan.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) toe. Graag cv in PDF aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat wordt voldaan aan onderstaande eisen. Indien naar oordeel van het Kadaster niet wordt voldaan aan de gestelde eisen zal de offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Academisch werk- en denkniveau met een afgeronde studie Notarieel Recht.
  • Aantoonbare werkervaring opgedaan als (kandidaat-)notaris in een registergoederenpraktijk van een notariskantoor.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Kwaliteitsgericht: is gericht op het leveren van kwaliteit en wordt uitgedaagd deze waar mogelijk nog te verbeteren. • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk: kan goed aansluiting vinden bij de gesprekspartner en kiest daarbij de juiste communicatievorm(en). • Overtuigingskracht: toont stevigheid, oefent op informele wijze invloed uit en is in staat om steun en draagvlak te verwerven. • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief. • Proactief en initiatiefrijk. • Klantgericht kan (juridische) adviezen op een begrijpelijke wijze overbrengen aan anderen; is analytisch sterk. • Kan werken onder tijdsdruk en ziet hierin een uitdaging.
  • Aantoonbare ervaring met de interactie met uitvoeringsorganisaties die wettelijke taken uitvoeren.

De Wensen

  • U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren werkzaamheden gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen /werkzaamheden en geeft hierbij aan hoe deze worden opgelost (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster.
  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
09 februari 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox