Gemeente Heerenveen

Juridisch beleidsadviseur omgevingsrecht

Gemeente Heerenveen

  • max €130 per uur

  • Friesland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 01 april 2025

  • 31 december 2025

De opdracht­omschrijving

Aan de slag met interessante juridisch planologische opgaven in de meest dynamische gemeente van Friesland? Dan is deze vacature iets voor jou! Onze collega’s van team Omgevingsrecht zijn namelijk op zoek naar een collega die hen tot het einde van dit jaar komt versterken, met een optie tot verlenging.

Als juridisch beleidsadviseur Omgevingsrecht werk je aan het ‘regelen’ van vooral grotere juridisch planologische zaken, zoals het werken aan het Omgevingsplan en het faciliteren van ontwikkelingen in de vorm van BOPA’s en TAM-IMRO plannen (en indien mogelijk STOP-TPOD plannen) en het doorlopen van de procedure voor deze plannen.

Daarnaast hou je je bezig met:

  • Het voorbereiden en opstellen van beleidsnota’s op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en de fysieke leefomgeving dan wel meehelpen daarbij.
  • Maken van adviezen aan burgemeester en wethouders en maak je de benodigde voorstellen aan de gemeenteraad.
  • Vertegenwoordiging van de gemeente in juridisch planologische zaken bij de Raad van State, rechtbank, andere overheden en externe partijen.
  • Adviseren bij (interne en externe) vragen die te maken hebben met juridisch planologisch beleid, o.a. bij (bouw)plannen die niet passen in het Omgevingsplan
  • Coördineren en beoordelen van (complexe vergunningsaanvragen en het voorbereiden van de besluitvorming hiervoor.
  • De beoordeling of er al dan niet kan worden meegewerkt aan een initiatief, het adviseren en de afstemming af over diverse juridische vraagstukken op het terrein van het omgevingsrecht.
  • De behandeling van zienswijzen, bezwaar- en beroepschriften en verzoeken om voorlopige voorziening.
  • Het fungeren als vraagbaak en sparringspartner voor de beleidsmedewerkers

De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Ervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving als in een gemeente
  • Ervaring met het werken met software voor het opstellen en publiceren van plannen
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 april 2025 tot en met 31 december 2025 voor 20-36 uur per week.De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
  • U voegt een cv van maximaal 5 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare functie
  • Minimale afgeronde HBO of WO opleiding

De Wensen

  • Afgeronde juridische opleiding
  • Kennis van relevante wetgeving
  • Je bent goed op de hoogte van de inhoud van de Omgevingswet, de trends in het vakgebied ruimtelijke ordening en in de jurisprudentie
  • Je hebt ervaring met het voorbereiden en (laten) opstellen van beleidsstukken op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
22 maart 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox