Het Kadaster

(verander) manager control

Het Kadaster

  • max €135 per uur

  • Gelderland

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 01 april 2025

  • 31 maart 2026

De opdracht­omschrijving

Algemeen: Het Kadaster

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de bijbehorende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dit een wettelijke taak. Deze gegevens ondersteunen bij maatschappelijke vraagstukken, zoals:

  • Het bepalen van de beste route voor nieuwe infrastructuur.
  • Het analyseren van woningmarktontwikkelingen.
  • Het in kaart brengen van leegstand.

Omschrijving context

De afdeling Concerncontrol is eindverantwoordelijk voor de opzet, financiële kaders en goede uitvoering van de periodieke Planning en Control cyclus van het Kadaster. Binnen de afdeling Concerncontrol vallen de functies financial control en business control. Ook is er aandacht voor fiscale vraagstukken. De afdeling maakt deel uit van de directie Financiën & Control (F&C )en bestaat momenteel uit 7 medewerkers.

De directie F&C is verantwoordelijk voor de overall control van de organisatie. De directie heeft daarmee een kaderstellende en faciliterende rol ten behoeve van een doelmatig en rechtmatig optreden door het Kadaster. Enerzijds is de directie doordrongen van het dienstverlenende karakter van zijn werkzaamheden, anderzijds wordt kaderstellend geopereerd in nauw overleg met de overige directies. Bij de directie werken ongeveer 80 medewerkers in 5 afdelingen. 

Opdrachtomschrijving (Verander)Manager Control

Als (verander)manager Control zorg je er voor dat het Kadaster de financiële huishouding op orde houdt, ook op lange termijn. Deze opdracht bevat een drietal veranderopgaves, gericht op vernieuwing. 

  1. Dit is ten eerste het inrichten en testen van het nieuwe ERP systeem. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase.
  2. Ten tweede het verder optimaliseren van onze financiële planning- en control processen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025
  3. En ten derde het verder verbeteren van de werking van het 3 lijnen model en dan specifiek de tweede lijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025.

Je hebt ook aandacht voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers, maar de focus ligt op het zelfstandig uitvoeren van de drie veranderopgaves. Tot slot lever je inhoudelijke expertise en ervaringen bij de werkzaamheden en producten van de afdeling; bijv. de totstandkoming van het Meerjaren Beleidsplan, de jaarplanning en de jaarverslaggeving. Verder:

  • draag je zorg voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden;
  • bevorderen van een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden;
  • ben je domein eigenaar in de projecten en implementatie van het (nieuwe) ERP-systeem;
  • bewerkstellig je een hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers;
  • ben je aanspreekpunt voor accountantscontroles;
  • voer je de nodige veranderingen door in verbinding met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.

Verantwoordelijkheden

Verantwoordelijkheden en resultaten

De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn:

  • het inrichten en testen van het nieuwe ERP systeem als domein eigenaar control. Beoogd is per 1/1/2026 over te stappen naar AFAS voor de domeinen financiën, inkoop en HRM. Q1 2026 is de nazorgfase;
  • het verder optimaliseren van onze financiële planning- en control processen en rapportages. Dit volgt de jaarcyclus en loopt tot en met 31/12/2025;
  • het verder verbeteren van de werking van het 3 lijnen model en dan specifiek de tweede lijns controlwerkzaamheden. Dit loopt tot en met november 2025;
  • aandacht hebben voor de ontwikkeling van de afdeling en de medewerkers;
  • je inhoudelijke expertise en ervaringen leveren bij de werkzaamheden en producten van de afdeling.
  • zorgdragen voor de planning, voortgang en kwaliteit van de werkzaamheden;
  • bevorderen van een goede verbinding van de collega’s van de afdeling Concerncontrol met de primaire processen zodat de wereld achter de getallen goed geduid kan worden;
  • het bewerkstelligen van hechte samenwerking tussen de financiële disciplines binnen en buiten de directie F&C, waaronder de decentrale business controllers;
  • aanspreekpunt zijn voor accountantscontroles;
  • afstemmen en verbinden met de belangrijke partners binnen en buiten F&C.

 

De belangrijkste op te leveren resultaten zijn:

  • een go op de transitie naar AFAS per 1/1/2026 voor het domein control
  • een eindrapportage over de (uitgevoerde) optimalisering van de financiële planning- en control processen en rapportages
  • een eindrapportage over verbeterde werking van het 3 lijnen model waarvan specifiek de tweede lijns control werkzaamheden.

De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-04-2025 tot en met 31-03-2026 voor 32-26 uur per week. In de eerste maand geleidelijk opbouwen is mogelijk. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 01-04-2025 tot en met 31-03-2026 voor 32-26 uur per week. In de eerste maand geleidelijk opbouwen is mogelijk. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2 x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: - samenwerkingsgericht en verbindend - zelfstandig - analytisch en conceptueel vermogen - initierend vermogen - verandermanagement - resultaatgerichtheid, je kunt de focus leggen op de zaken die belangrijk zijn en ook ‘nee’ verkopen - stevig - vertrouwd met de principes van outputsturing; - uitstekende communicatieve vaardigheden en een verbindende leiderschapsstijl.
  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Graag cv in PDF aanleveren. Uit dit cv dient te blijken dat wordt voldaan aan onderstaande eisen. Indien naar oordeel van het Kadaster niet wordt voldaan aan de gestelde eisen, of het cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal de offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • Academisch werk- en denkniveau, een afgeronde universitaire opleiding RA, RC of AA is een pré.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring met besturing, financial accounting en management accounting in de (semi-) publieke sector, werkervaring bij een ZBO is een pré.
  • Minimaal 5 jaar interim management ervaring en stevigheid om vorm te geven aan de opbouw en ontwikkeling van de afdeling.
  • Aantoonbare ervaring in verandermanagement en probleemoplossend vermogen om de veranderingen goed te begeleiden.

De Wensen

  • U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.
  • U geeft een beschrijving van uw aanpak (max. 400 woorden) hoe u zich met de afdeling voorbereidt op de beoogde overstap naar het nieuwe ERP systeem AFAS per 1/1/2026 (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • U beschrijft (max. 300 woorden) hoe u zorgdraagt dat de reguliere processen van de afdeling door blijven lopen parallel aan de vernieuwing (zie ook omschrijving werkzaamheden en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin dit aansluit bij de wensen van het Kadaster.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
26 februari 2025 om 22:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox